Siirry sisältöön
Pyöräilijöitä ja kävelijöitä puistoympäristössä

Bongaa liikenneteko

Bongaustehtävällä havainnoidaan lähiympäristön liikennetekoja, jotka vaikuttavat positiivisesti liikenteen turvallisuuteen.

Tavoite

Ymmärtää liikenteen yhteisten sääntöjen merkitys turvallisuudelle

Hahmottaa, miten voimme itse vaikuttaa omilla valinnoillamme

Korostaa liikenteen yhteistyön merkitystä

Nämä tarvitset

Kynä & paperia

Ohjeistus

Keskustellaan oppilaiden kanssa liikenteestä yhteispelinä, missä perusoletuksena on, että kaikki toimivat samoilla säännöillä. Jokaisen liikenteessä liikkujan toiminta vaikuttaa muidenkin turvallisuuteen. Toisten huomioiminen on välillä haasteellista. Listataan huomioita asioista, joilla lisätään omaa ja muiden turvallisuutta. Päätetään yhdessä, mitä hyviä liikennetekoja lähdetään tarkkailemaan koulun lähiympäristöön.

Oppilaat toimivat pareittain. Tehdään havaintoja ja pidetään niistä kirjaa tukkimiehenkirjanpidolla.

Esimerkkejä tarkkailtavista asioista:

  • Kuinka moni autoilija keskittyy ajamiseen, eli ei puhu puhelimeen ajamisen aikana?
  • Kuinka moni autoilija antaa tietä suojatielle astuvalle?
  • Kuinka moni autoilija noudattaa liikennevaloja?
  • Kuinka moni autoilija käyttää vilkkua kääntyessään?
  • Kuinka moni pyöräilijä käyttää kypärää?
  • Kuinka moni pyöräilijä ei käytä kännykkää ajaessaan?
  • Kuinka moni pyöräilijä noudattaa liikennevaloja?
  • Kuinka moni pyöräilijä näyttää suuntamerkkiä kädellään kääntyessään?
  • Kuinka moni pyöräilijä käyttää värikkäitä, liikenteessä erottuvia vaatteita liikkuessaan?
  • Kuinka moni pyöräilijä herättää toisten huomion soittamalla soittokelloa?
  • Kuinka moni jalankulkija noudattaa jalankulkijoiden liikennevaloja?
  • Kuinka moni jalankulkija keskittyy täysin liikenteessä (ei somettele tai kuuntele musiikkia)?

Loppukeskustelu

Bongausretken tulokset tilastoidaan ja julkistetaan luokassa. Havainnoista keskustellaan yhdessä. Keskustellaan myös omasta liikennekäyttäytymisestä tutkitun asian suhteen. Miten minä toimin liikenteessä? Havaintoja voidaan esitellä koulun väelle monin eri tavoin. Niihin voidaan pyytää vastineita esim. kotiväeltä tai muilta aikuisilta.

Jatkotehtäviä/sovellutuksia

Hyödyntäkää tarkkailuiden tuloksia! Kirjoitetaan havainnoista mielipidekirjoituksia tai lehtijuttuja, jotka toimitetaan paikallislehteen tai koulun nettisivuille. Tietoja voi käyttää esimerkiksi liikenneturvallisuusaiheisen viestintätehtävän tausta-aineistona.

S