Siirry sisältöön
Tie, jonka reunassa tietyömerkki.
Nopeusrajoituksia on noudatettava tietyömaa-alueillakin

Lähes neljä viidestä suomalaisesta kokee, että moni autoilija ajaa tietyömaiden ohi liian lujaa. Liikenneturva muistuttaa, että rajoituksille ja opasteille on aina syynsä, vaikka ratin takana se ei kirkastuisi. Alennettuja nopeusrajoituksia on yksinkertaisesti maltettava noudattaa.

Liikenneturvan kesän kyselyyn vastanneista 79 prosenttia on sitä mieltä, että moni autoilija ajaa tietyömaiden kohdalla liian lujaa. Tulokset kielivät siitä, että piittaamattomuus rajoituksista vaikuttaa olevan monella enemmän tapa kuin poikkeus.

”Työmaan läpi paahtava kuljettaja voi kokea hallitsevansa tilanteen, mutta silloin ei ajatusta usein ole uhrattu ajoympäristölle: työmaalle ja sillä työskenteleville ihmisille, työkoneille sekä muille tiellä liikkujille. Kyseessä on kuitenkin alue, jossa on poikkeusjärjestelyt käynnissä. Tämä tarkoittaa, että aina eteen voi tulla yllättävä tilanne, vaikka tie näyttäisi omiin silmiin valmiilta. Nopeusrajoitusten noudattaminen osoittaa myös sitä, että ratin takana ottaa tietyöläiset huomioon”, tähdentää Liikenneturvan koulutusohjaaja Lari Mäkelä.

Tietyömaa-alueelle ajettaessa on oma nopeus hidastettava ainakin rajoituksen mukaiseksi, vaikka sopeutuminen alempaan nopeuteen turhauttaisi. Tietyömaiden poikkeusjärjestelyillä, hidasteilla ja rajoituksilla on aina syynsä.

”Vaikka tietyömaa näyttäisi autiolta, siellä voi olla joku porukka töissä. Tieympäristö voi olla myös keskeneräinen, eikä nopeusrajoituksia ole voitu siksi nostaa. Esimerkiksi ajoratamerkinnät voivat puuttua tai työtä tehdään vähän edempänä. Alemmat rajoitukset eivät ole kiusantekoa.”, Mäkelä korostaa.

”Jos tietyömaan kohdalla osa ajaa säntillisesti ja osa ei huomioi alennettua nopeusrajoitusta ollenkaan, nopeuserot voivat olla suuria ja onnettomuusriski kasvaa”, Mäkelä jatkaa.

Mitä mieltä olet seuraavasta väittämästä? Moni autoilija ajaa tietyömaiden kohdalla liian lujaa.

Vetoketjuperiaate toimintatavaksi

Tietyömaiden kohdalla voi usein myös itse vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen. Tärkeintä on noudattaa nopeusrajoituksia, seurata opasteita ja säilyttää maltti. Tilanteissa, joissa kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi, sujuvuutta voi lisätä noudattamalla vetoketjuperiaatetta.

”Käytännössä siis ajetaan molempia kaistoja pitkin tavalliseen tapaan ja kaistojen yhtymäkohtaan mennään vuoron perään kummaltakin kaistalta. Kunnon turvavälien pitäminen helpottaa tilannetta. Kun päättyvältä kaistalta pääsee sujuvasti vaihtamaan toiselle kaistalle, liikenne luistaa joustavasti ja turvallisesti. Vetoketjuperiaate on kaikkien etu, vaikka ajaisi sillä edelleen jatkuvalla kaistalla”, Mäkelä vinkkaa.

Tietyömaa-alueella kulkevien muistilista:

  • Noudata työmaa-alueen nopeusrajoituksia. Ne on asetettu syystä.
  • Pidennä turvavälejä.
  • Ennakoi ja varaudu poikkeaviin tilanteisiin.
  • Huomioi muut liikkujat ja työmaan työntekijät.
  • Säilytä maltti. Tietyömaakin päättyy jossain vaiheessa.

Tunnetko nämä tietyön läheisyydessä käytetyt liikennemerkit?

Ajokaistat yhdistyvät -liikennemerkki ohjaa ajamaan vetoketjuperiaatteella kaistojen yhdistyessä.
Ajokaistat yhdistyvät -liikennemerkki ohjaa ajamaan vetoketjuperiaatteella kaistojen yhdistyessä.
Kiertotieopastus-merkillä ilmoitetaan ajoreitti, kun alueella on poikkeuksellisia liikennejärjestelyjä.
Kiertotien viitta
Ajokaistan päättyminen -liikennemerkki.
Merkki kertoo ajokaistan päättymisestä. Merkin pohjaväri voi olla myös keltainen (jolloin nuolet ovat mustia). Vetoketjuperiaatteen hyödyntäminen kaistojen yhtymäkohdassa lisää sujuvuutta.
Merkki kertoo etuajo-oikeudesta kohdattaessa. Vastakkaisesta suunnasta tulevan ajoneuvon tai raitiovaunun on väistettävä.
Tietyö-merkki varoittaa tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä tai työstä johtuvia muita vaaroja, kuten irtokiviä tai kuoppia.
Edellisen vastinparina nähty merkki kertoo väistämisvelvollisuudesta kohdattaessa. Vastakkaisesta suunnasta tulevalle ajoneuvolle ja raitiovaunulle on annettava mahdollisuus ajaa ensin.

*Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public touko-kesäkuussa 2023. Kyselyyn vastasi yhteensä 1000 henkilöä, joista autoilevia oli 78 prosenttia.