Siirry sisältöön
Kuusi ryhmäläistä ja vetäjä Hanna yhteiskuvassa.
Nuoret neuvovat aikuisia myös itse noudattamaan antamiaan ohjeita

Liikenneturvan nuorten vaikuttajaryhmän* jäsenet kokivat liikenneturvallisuustyössä haastavaksi ihmisten käyttäytymisen muuttamisen. He kehottavat aikuisia kuuntelemaan nuoria. Toisia nuoria he kannustavat olemaan esimerkkeinä kavereilleen. Lue nuorten kokemuksia ryhmän toiminnasta ja heidän vinkkinsä sekä aikuisille että muille nuorille.

Miten päädyit mukaan Liikenneturvan nuorten vaikuttajaryhmän toimintaan?

”Näin Liikenneturvan somessa julkaisun, jossa kerrottiin ryhmästä ja siihen hakemisesta. Mietin, voiko tämä olla totta. Se kuulosti niin täydelliseltä, ihan unelmajutulta.”

”Päädyin hakemaan mukaan äidin huomattua ilmoituksen ja vinkattua siitä minulle.”

”Päädyin ryhmään mukaan oman kunnan nuorisotoimen ilmoituksen kautta. Halusin vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä nuorten käyttäytymiseen liikenteessä.”

Mikä on ollut parasta ryhmän toiminnassa?

”Saanut tutustua uusiin ihmisiin ja olla mukana monessa hienossa projektissa, esim. vilkun käyttö videon tekemisessä.”

”Yhteisöllisyys ja mahdollisuus olla mukana vaikuttamassa.”

”Ehdottomasti yhteishenki. Meinasin jättää hakematta ryhmään, koska pelkäsin, että minut jätetään ulkopuolelle, kuten minulle usein on käynyt. Sain yllättyä positiivisesti, kun huomasin olevani osa ryhmää ja minua ei pidetty outona tai erilaisena. Ryhmässä ollessani myös sosiaaliset taitoni ovat kehittyneet. Ryhmän mahtava ilmapiiri ja kaikkien mukaan ottaminen on ollut häkellyttävän hienoa.”

”Live-tapaamiset, joissa on päässyt tutustumaan uusiin ihmisiin ja viettämään aikaa heidän kanssaan. Ryhmän toiminnassa parasta on yhdessä oleminen ja tekeminen.”

”Älyttömän hyvä ryhmähenki ja ihanat reissut!”

Mikä on ollut ikimuistoisin hetki, jonka olet kokenut liikenneturvallisuustyössä?

”Kun Hanna pyysi minua puhumaan nuorten näkökulmasta Keski-Suomen ELY:n Liikenneturvallisuus foorumiin. Se oli jännittävää, mutta sain paljon hyvää palautetta, joten kokemuksesta jäi tosi upea muisto.”

”Päällimmäisenä on jäänyt mieleen, kun teimme viime vuoden joulukuussa ryhmän kanssa videon vilkun käytöstä. Lopputuloksesta tuli hieno ja videon kuvauksissa oli hyvä meininki.”

”Se on jäänyt mieleen, kun teimme liikenneturvallisuustempauksia ja sain kirjoittaa tekstin vanhempien vaikutuksesta lasten ja nuorten liikennekäyttäytymiseen. Olin pitkään haaveillut, että saisin kirjoittaa sellaisen tekstin.”

Mikä on mielestäsi ollut vaikeinta liikenneturvallisuustyössä?

”Se että kaikki vaikuttaa kaikkeen. On vaikea tietää mihin pitäisin vaikuttaa, jotta onnettomuuksilta vältyttäisiin, koska jokainen onnettomuus on erilainen.”

”Tavoittaa kohderyhmästä mahdollisimman suuri osa.”

”Vaikeinta liikenneturvallisuustyössä on ihmisten käyttäytymisen muuttaminen ja siihen vaikuttaminen. Ihminen, joka on omaksunut huonon tavan liikenteessä, sitä on vaikea muuttaa. Kukaanhan meistä ei myönnä olevansa huono kuski.”

”Tapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen yksin.”

”Ehkä varsinaisten projektien toteuttaminen ja aikaansaanti, sillä siihen on tarvinnut paljon aivotyötä ja tekemistä. Juurikin nuorille on ehkä vaikeampi yrittää kertoa esim. kypärän käytöstä, sillä reaktiot ovat usein no ei ennenkään ole mitään käynyt tai ei kypärää voi käyttää, koska se ei oo coolia.”

Millaisia haasteita olet havainnut liikenneturvallisuuden parantamisessa?

”Saada ihmiset oikeasti muuttamaan käytöstään parempaan suunta.”

”Nuorten tapaturmien, onnettomuuksien ja liikennerikkomusten määrä on huolettavan suuri ja siihen pitäisi saada muutos, mikä tuntuu välillä melkein mahdottomalta. Nuoret tuntuvat välinpitämättömiltä ottamaan vastaan mielipiteitä ja kritiikkiä ulkopuolisilta.”

”Järjen takominen ihmisten päähän.”

Mitä neuvoja antaisit liikenteeseen aikuisille?

”Kuunnelkaa myös nuoria ja yrittäkää ymmärtää nuorten näkökulma asiaan.  Silloin voi olla helpompi löytää keinoja parantaa liikenneturvallisuutta ja vaikuttaa nuoriin, kun nuorille tulee kokemus, että heitä kuullaan eikä vaan yritetä valistaa.”

”Näyttäkää hyvää esimerkkiä liikenteessä. Aloittakaa lasten liikennekasvatus jo vauvana, ei riitä, että sen aloittaa, kun nuori on hankkimassa ensimmäistä ajokorttia.”

”Älkää aina syyttäkö nuoria huonosta liikennekäyttäytymisestä, vaan miettikää, mistä se johtuu. Teidän aikuisten esimerkki heijastuu vahvasti lapseen ja hyvä liikennekäyttäytyminen saattaa pelastaa lapsen hengen.”

”Ymmärtämään hieman nuoria ja olemaan armollisempi tietyissä tilanteissa. Tietenkään vastuutonta ajamista esimerkiksi nuorilta ei voi hyväksyä täysin.”

”Aikuisten pitäisi ehkä lopettaa varsinainen jankkaaminen ja alkaa kertomaan asioista enemmän ja käydä enemmän interaktiivista keskustelua nuorten ja lasten kanssa liikenneturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Aikuisten pitää myös muistaa noudattaa antamiaan ohjeita.”

”Kuunnelkaa nuoria, vastatkaa kysymyksiin ja opettakaa mitä olette itse oppineet. Jokainen ohje voi pelastaa henkiä!”

Entä mitä neuvoja antaisit liikenteeseen toisille nuorille?

”Keskittykää liikenteeseen, noudattakaa sääntöjä vaikka mieli ei tekisi.”

”Olemaan se niin sanottu vastuullinen nuori kuski. Vaikka nuorena on siistiä suditella ja ajella lintassa ja ylinopeutta, se ei kuitenkaan ole millään tavalla fiksua ja se on vaaraksi muille liikenteessä kulkeville.”

”Vaikka olisit turvallinen kuski, kaikki eivät ole, joten muista huomioida liikenne. Joskus onnettomuus ei johdu sinusta, mutta voit omalta osalta parantaa tilannetta.”

”Toimikaa liikenteessä esimerkkinä muille. Esimerkiksi kaveriporukassa, jos yksi näyttää hyvää esimerkkiä, myös muut voivat omaksua oikean liikennekäyttäytymisen. Jos vanhemmat näyttävät huonoa esimerkkiä liikenteessä, älä omaksu sitä itsellesi. Ajakaa erilaisilla ajoneuvoilla, oli se sitten mopo, kevari, auto tai traktorimönkijä, koska ajaminen on parasta!”

Blogin kirjoittivat Aada, Heta, Janni, Saana ja Vilma.

*Liikenneturva perusti nuorten vaikuttajaryhmän vuonna 2022. Tarkoituksena oli osallistaa nuoria edistämään liikenneturvallisuutta heidän omissa ympäristöissään. Ryhmä toimi aktiivisena kahden vuoden ajan ja toiminta päättyi vuoden 2023 loppuun. Jatkossa Liikenneturva tekee yhteistyötä nuorisoalan kanssa nuorten saamiseksi mukaan liikenneturvallisuustyöhön.