Förare som kör om på ett riskfyllt sätt orsakar allt för många farliga situationer
Plötsliga bromsningar, höga hastigheter och nära ögat -situationer. Trafikskyddets enkät visar fortfarande upp en karg historia om finländarnas omkörningsbeteende. Hos allt för många vinner behovet att få köra om över säkerheten. Trafikskyddet betonar att förare som kör om på ett riskfyllt sätt äventyrar både sig själv och andra som rör sig på vägen.
Trafikskyddet utredde med en enkät* bilisternas erfarenheter av omkörningssituationer. Under det föregående året hade fler än åtta av tio blivit omkörda med betydande överhastighet mycket ofta eller ofta. Tre av fyra berättade att föraren vid omkörningstillfället varit farligt nära den bakre stötfångaren. Flera än varannan svarade att personer som kört om dem hade kilat in sig allt för nära efter omkörningen.
Trafikskyddets kontaktchef Niklas Gullfors anser att enkätresultaten är oroväckande.
”Regeln för omkörning borde vara bekanta för varje förare. Vår enkät vittnar dock om att väldigt många förare borde återvända till bilskolan eller åtminstone titta länge och noggrant i spegeln. Om man börjar köra om på ett riskfyllt sätt orsakar det fara inte bara för sig själv utan också för andra”, säger Gullfors.
Endast den ena förarens agerande har förhindrat olycka
I Trafikskyddets enkät har nästan var tredje förare under det föregående året mycket ofta eller ofta befunnit sig i en situation där en bil bakom har börjat köra om, och fortsatt, trots att en bil kommit emot. Något färre antal respondenter har stött på en motsvarande situation så att den som inlett omkörningen har blivit tvungen att avbryta omkörningen.
Nästan var femte förare har mött en person som kör om i sin egen fil eller mellan körfälten, så att man varit rädd för en eventuell kollision. Var sjunde har varit tvungen att bromsa eller själv väja till vägrenen för att förhindra en olycka.
”Situationer där den ena genom sitt eget agerande har förhindrat en olycka är alarmerande allmänna. Det vittnar om att man endast har haft tur när man klarat sig helskinnad från den riskfyllda omkörningen. Och turen varar inte för evigt”, konstaterar Gullfors och påminner om att man vid omkörning måste försäkra sig om att vägen är fri på en tillräckligt lång sträcka.
”Vid omkörning ska det finnas tillräckligt med sikt och utrymme. Om en säker omkörningsplats inte kommer genast måste man bli kvar och köra bakom ett långsammare fordon på ett tillräckligt långt avstånd. Detta gäller även omkörning av cyklister. Man får till exempel inte köra om på omkörningsförbudsområden, i korsningar eller genom att bryta spärrlinjen.”
”Det lönar sig också att överväga vad det är för idé att köra om i ett långt led av bilar. Det stimulerar bara dragspelsrörelsen och ökar risken för påkörning bakifrån utan att man nämnvärt påskyndar färden. Den tidsmässiga nyttan av omkörning är ofta mycket liten.”
Repetera reglerna för omkörning:
- Har omkörning blivit en vana? Överväg alltid ditt omkörningsbehov innan du beslutar att köra om någon. I en kö är det ett säkrare alternativ för alla att anpassa sig till farten och följa trafikströmmen.
- Före omkörning ska du också följa upp trafiken bakom dig och säkerställa att vägsträckan framför dig är tom på en tillräckligt lång sträcka. Omkörning får inte ske inom ett område med omkörningsförbud, över en spärrlinje eller i korsningar, och omkörning ger inget separat tillstånd för fortkörning.
- Börja omkörningen från tillräckligt långt håll. Visa riktningstecken när du börjar köra om någon och när du återvänder till din egen fil. Kom ihåg en lätt kurvande rörelse när du byter fil.
- Kontrollera säkerhetsavståndet till fordonet du kör om. Återvänd inte till din egen fil innan du i backspegeln ser hela fordonet som körts om.
- Om du av en eller annan orsak kör långsammare än den övriga trafiken kan du låta den bakomliggande kön köra förbi dig genom att då och då stanna vid en rastplats. Samspel ökar säkerheten och smidigheten i trafiken.
*Trafikskyddet utredde finländarnas erfarenheter av omkörningssituationer i april 2024. Sammanlagt 2015 personer svarade på Norstat Oy:s enkät. Av dessa körde 71 procent bil.