Siirry sisältöön
Lapsi ylittää suojatien kuljettajan antaessa tietä.

Nopeusrajoituksia noudatettava Oulussakin

Liikenneturvan seurantojen mukaan oululaiskuljettajista vain joka viides ajaa 30 km/h rajoituksen mukaan koulun lähisuojatielle tullessaan. Lukuvuoden alkaessa Oulun poliisi ja Liikenneturva korostavat, mikä merkitys pienilläkin ylinopeuksilla on erityisesti koulutielle astuvien lasten turvallisuudelle.

Liikenneturva on useampana vuonna seurannut autoilevien nopeuksia 30 km/h alueella koulujen lähistöllä. Vuodesta toiseen neljä viidestä kuljettajasta ajaa rajoituksista viis veisaten myös Oulussa. Useampi kuin joka seitsemäs ajaa peräti yli kymmenen kilometrin ylinopeutta.

Seurantojen tulos ei ole yllätys valvovalle viranomaiselle.

”Herättelen jokaista kuljettajaa pohtimaan omaa nopeuttaan liikenteessä. Mitä suurempi nopeus, sitä vakavampia ovat aiheutuneet vahingot”, muistuttaa ylikomisario Jyrki Kivirinta Oulun poliisilaitokselta.

Ylinopeutta ei pidetä hyväksyttävänä

Koulumatkoilla turvattomuuden tuntu konkretisoituu usein tien ylitystilanteissa ja suojateillä. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski muistuttaa, että mitä enemmän rautaa on ympärillä, sitä enemmän on vastuussa myös muiden tiellä liikkujien turvallisuudesta.

”Taajamassa turvalliset ratkaisut konkretisoituvat useimmiten nopeuteen. Kymmenen kilometrin ylinopeus ei auton sisällä välttämättä päätä huimaa. Jos 30 km/h rajoitusalueella ajaa neljääkymppiä, on toteutuneessa nopeudessa suhteeessa kuitenkin iso ero suurimpaan sallittuun.”

Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä* vain harva pitää nopeusrajoituksen ylittämistä autolla hyväksyttävänä 30 km/h alueella. Kävelijöiden näkökulmasta ylinopeutta hyväksyttävänä piti 16 prosenttia ja pyöräilijöiden näkökulmasta 19 % vastanneista. Autoilijoiden näkökulmasta hyväksyttävänä ylinopeutta piti 39 % vastanneista.

”Alennetuille rajoituksille on aina perusteet. Etenkin koulujen lähellä ja paikoissa, joissa kävellään ja pyöräillään paljon, nopeuksilla on iso merkitys sille kuinka turvallisena liikenne koetaan. Erityisesti 30 km/h alueella on keskityttävä ajamiseen ja nopeuden pitämiseen sallituissa rajoissa. Taajamarajoitusten kunnioitus lähtee ratin ja penkin välistä”, Kalmakoski muistuttaa.