Siirry sisältöön
Sähköpotkulautailija antaa tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle.

Liikenneturva kannattaa promillerajaa sähköpotkulautailuun ja pyöräilyyn

Sähköpotkulautailun turvallisuustilanteen korjaaminen vaatii toimenpiteitä ja tärkein niistä on promilleraja.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoi 22.8.2024 Helsingin Sanomissa, että promilleraja on tulossa sähköpotkulautailuun (Avautuu uuteen ikkunaan). Tätä Liikenneturva pitääkin erittäin tärkeänä.

Sähköpotkulautaonnettomuuksien ehkäisy vaatii vastuunottoa kaikilta, mukaan lukien lainsäätäjät, sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset, vanhemmat ja yksittäiset sähköpotkulautailijat sekä muut tienkäyttäjät.

Viiden kohdan ehdotus:                                     

  1. Odotamme lainsäätäjältä promillerajaa sekä kunnille oikeutta säännellä sähköpotkulautojen käyttöä paikallisesti.
  2. Sähköpotkulautoja vuokraavien yritysten tulisi aktiivisesti miettiä keinoja onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Tällaisia ovat esimerkiksi tekniset keinot, joilla voidaan estää matkustajien kyytiin ottaminen.
  3. Huoltajien vastuu on selkeä. Sähköpotkulauta on ajoneuvo, ei lelu. On huoltajan vastuulla arvioida, voiko alaikäinen ajaa sähköpotkulaudalla turvallisesti.
  4. Sähköpotkulautailijan vastuulla on osata liikennesäännöt, ajaa niiden mukaan ja huomioida muut tienkäyttäjät. Ja lisäksi sähköpotkulautailijan kannattaa käyttää kypärää.    
  5. Kaupunkiliikenne on muutoksessa. Sähköiset liikkumisvälineet kuten sähköpotkulaudat ja -pyörät yleistyvät. Siellä missä ihmiset liikkuvat kävellen, pyörällä ja sähköpotkulaudalla, tarvitaan alempia nopeuksia. Tämä koskee myös moottoriliikennettä.

Pasi Anteroinen
toimitusjohtaja

Tomi Niemi
suunnittelija