Siirry sisältöön
nuoria katukuvassa heijastimien kanssa

Heijastin on tärkeä turvavaruste – myös nuorelle

Heijastimen käyttö hämärän ja pimeän aikaan on tärkeää. Heijastin auttaa autoilijaa näkemään hämärässä liikkuvan. Paras heijastin on käytössä oleva. Onko sinun oppilaillasi tai opiskelijoillasi heijastimet käytössä?

Voit keskustella ja havainnollistaa heijastimen käytön tärkeyttä nuorten kanssa seuraavien tehtävien avulla. Voitte tehdä yhden tai useamman tehtävän riippuen siitä, kuinka paljon aikaa on käytettävissä.

Tavoite
  • Saada nuoret ymmärtämään, että heijastin on pimeällä ja hämärällä liikuttaessa tärkeä turvavaruste.
  • Konkretisoida kuinka paljon kauemmas erotut liikenteessä heijastimen kanssa kuin ilman.
  • Lisätä nuorten heijastimen käyttöä.
Nämä tarvitset

Toteutustavasta riippuen nettiyhteys ja esitystekniikka, nuorilla laite (puhelin tai tietokone), jossa internetyhteys, post-it –lappuja tai muita ohjeistarvikkeita

Tehtävien toteutus

Tehtävä 1: Keskustelkaa nuorten kanssa, mitä hyötyä heijastimen käytöstä on?

1. Näytä nuorille Pimeällä heijastin auttaa näkymään -video.

2. Pyydä nuoria keskustelemaan pareittain tai pienryhmissä, ovatko he huomanneet auton kyydissä, pyöräilijänä, mopoilijana ja jalankulkijana, kuinka heijastinta käyttävän liikkujan huomaa paremmin kuin sellaisen liikkuja, jolla ei ole heijastinta.

Tehtävä 2: Tee nuorten kanssa heijastintesti

Pyydä oppilaita siirtymään tietokoneella tai puhelimella osoitteeseen: Liikenneturva.fi/Heijastintesti (Avautuu uuteen ikkunaan)

QR koodi heijasintestisivun osoitteelle

Virtuaalisen tehtävän avulla oppilaat voivat testata kuinka hyvin kävelijä erottuu pimeässä eri varusteissa ja eri etäisyyksillä autosta. Tehtävässä voi myös vaihtaa autossa lähi- ja kaukovaloja ja testata valojen vaikutusta näkyvyyteen.

Heijastintestin voit toteuttaa myös opettajajohtoisesti niin, että opettaja heijastaa tehtävän luokan eteen ja oppilaat saavat ehdottaa eri skenaarioita – esimerkiksi kuinka kaukana jalankulkija on ja millaisissa varusteissa.

Oppilaat voivat heijastintestin pohjalta vastata seuraaviin kysymyksiin:

  1. Kuinka lähelle kävelijän tulee tulla ilman heijastinta tai heijastinliiviä, että huomaat hänet tavallisilla ajovaloilla? (Oikea vastaus: n. 55-60 metriä)
  2. Kuinka kaukaa erotat kävelijän, jos hänellä on heijastin? Entä heijastinliivi? (Oikea vastaus: heijastimet ja heijastinliivin erottaa jo tehtävän maksimiasetuksilla 240 metrin päässä)

Tehtävä 3: Tiesittekö tätä? Testauta nuorten tiedot heijastimista

Pyydä oppilaita siirtymään osoitteeseen Liikenneturva.fi/heijastin ja etsimään sieltä heijastinvisan.

QR koodi heijastinvisan linkkiin

Visassa on 7 monivalintakysymystä, joiden avulla nuoret oppivat esimerkiksi heijastimen asianmukaisesta sijoituspaikasta. Voitte lopuksi käydä keskustelua tuliko visasta oppilaille uutta tietoa tai yllättikö jokin.

Visan voi toteuttaa myös opettajajohtoisesti leikkimielisenä joukkuekilpailuna niin, että visa heijastetaan luokan eteen. Visaa edetään yhteisesti kysymys kerrallaan ja pienryhmä valitsee aina yhteisen vastauksen. Voittaja on se joukkue, joka saa eniten oikeita vastauksia.

Tehtävä 4: Pohtikaa nuorten kanssa, miksi heijastimia ei käytetä

Heijastimen käytöstä muistutetaan usein lapsia. Arkikokemus on, että nuorilla heijastimia ei niin usein nähdä. Nyt on aika pohtia, mistä tämä voisi johtua! 

  1. Pohtikaa käyttävätkö nuoret heijastimia. Apukysymyksinä voitte käyttää seuraavia: Miksi nuoret eivät käytä heijastimia? Käytänkö itse heijastinta ja jos en niin miksi en? Mikä voisi saada minut käyttämään heijastinta tai miten voisin kannustaa kaveria käyttämään?

Pohdinnan voit toteuttaa omalle ryhmällesi parhaalla tavalla:

  • Nuoret voivat keskustella pienryhmissä tai parin kanssa
  • Nuorten kanssa voi toteuttaa väittelyn väittämästä: heijastin on tärkeä turvavaruste. Toiset asettuvat puolustamaan väitettä ja toiset vastustamaan.
  • Jokainen voi pohtia itsenäisesti ja kirjoittaa ajatuksensa esimerkiksi post-it -lapulle
  • Tärkeää on purkaa yhteinen keskustelu ja jakaa omia näkemyksiä muille. Voitte myös lopuksi kerätä ideoita keskustelun pohjalta, mikä kannustaisi käyttämään heijastinta useammin.

Loppukeskustelu

Pyydä oppilaita kirjoittamaan taululle, Mentimeteriin tai sanomaan ääneen yksi asia heijastimista, joka jäi mieleen.

Voit antaa kotitehtäväksi etsiä kotoa heijastimen tai kannustaa nuoria hankkimaan sellaisen. Opetushetken aiheen vahvistamiseksi voit kertoa Wilma-viestin avulla huoltajille, että aihetta on käsitelty ja nuoria pyydetty etsimään kotoa heijastin takkiin tai laukkuun.

Lopuksi voit tilan ja tekniikan salliessa näyttää oppilaille Ei mitään mutkuja -videon tunnelmaa keventämään.