Gå till innehållet
aikuinen henkilö ajaa sähköpotkulaudalla kypärä päässä pyörätietä pitkin.

En elsparkcykel är inte något fordon för barn – en åldersgräns på 15 år införs

Trafikskyddet föreslår att föraren av en elsparkcykel och andra lätta elfordon ska vara minst 15 år gammal. Fastställandet av en tydlig åldersgräns stöds av andra länders praxis och rekommendationer samt information om hur barnen utvecklas till trygga vägtrafikanter. För närvarande finns det ingen åldersgräns.

I många länder har en åldersgräns mellan 12 och 16 år fastställts för förare av elsparkcyklar. I Finland finns för närvarande ingen åldersgräns för detta. European Traffic Safety Council (ETSC) rekommenderar att förare av elsparkcyklar ska vara minst 16 år eller att begränsningen ska anpassas till de nationella ålderskraven för mopeder, vilken som än är högre.

”En elsparkcykel är inget fordon för barn. Trafikskyddet föreslår att Finland inför en åldersgräns på 15 år för förare av elsparkcyklar och andra lätta elfordon”, konstaterar verkställande direktör Pasi Anteroinen.

Körning med elsparkcykel kräver färdigheter och erfarenhet

Åldersgränser har fastställts för att köra olika fordon. För att köra moped krävs i Finland 15 års ålder och avläggande av mopedkort. Även det straffrättsliga ansvaret i Finland börjar vid 15 års ålder. 

Körning med elsparkcykel kräver samma typ av kompetens och erfarenhet av trafiken som mopedkörning. Föraren ska bl.a. kunna trafikreglerna, behärska observationen av den övriga trafiken och välja lämplig situationshastighet

”Elsparkcykeln är lätt att ta i bruk, men den snabbt tilltagande hastigheten försvårar hanteringen av den. Dessutom blir det betydligt svårare att observera den övriga trafiken med en elsparkcykel som går upp till 25 km/h”, konstaterar planerare Tomi Niemi.

Det tar tid för barnet att utvecklas till vuxen

För att tryggt kunna köra elsparkcykel krävs sådana färdigheter och erfarenheter som barnen ännu inte har och som långsamt mognar till vuxennivå. Det krävs till exempel färdigheter när man korsar en väg, då man måste observera vägmärken och andra vägtrafikanter, förstå riskfaktorerna i trafikmiljön och bedöma riktningen, hastigheten och platsen för fordon som närmar sig samt förutse andras avsikter. Barn i lågstadieåldern är ännu inexakta i bedömningen av fordonens hastighet, riktning och plats.

Individuella skillnader i utvecklingen är stora, men barn har svårt att uppfatta sin egen färdighetsnivå. Barnens föräldrar och vårdnadshavare kan ha svårt att bedöma sina barns färdigheter att köra elsparkcykel när många inte har egen erfarenhet av och förståelse för användning av elsparkcykel.

Lagändring gällande användning av elsparkcykel pågår

Förslaget till åldersgräns för förare av elsparkcyklar och andra förare av lätta elfordon hänför sig till regeringens propositionsutkast till lagstiftning om mikromobilitet, som nu är på remiss. Målet är att förbättra säkerheten vid användning av elsparkcykel och annan mikromobilitet. Remisstiden går ut den 1 november 2024.

Enligt Statistikcentralen har fyra elsparkcyklister omkommit i Finland, varav två är barn under 15 år. HUS meddelade i september att över 600 barn och unga skadades i olyckor med elsparkcyklar under en uppföljningsperiod på cirka fem år. Deras medelålder var 12–13 år.