Siirry sisältöön

Liikenneturvan lausunto esitykseen perusopetuslain muuttamisesta

Liikenneturvan lausunto hallituksen esitysluonnokseen perusopetuslain muuttamisesta eli liikunnallisen elämätavan lisäämisestä osaksi esi- ja perusopetuksen tavoitteita (VN/17928/2024).

Liikunnallisen elämäntavan lisääminen esi- ja perusopetuksen tavoitteisiin (esityksen 2. pykälä)

Liikenneturva kannattaa esitystä lisätä liikunnallinen elämäntapa esi- ja perusopetuksen tavoitteisiin. Liikenneturva korostaa, että muutosta toteutettaessa on mahdollisuus parantaa myös lasten liikenneturvallisuutta. 

Liikunnallinen elämäntapa tarkoittaa sitä, että omin voimin tapahtuva liikkuminen lisääntyy esimerkiksi koulumatkoilla, koulupäivän aikana ja vapaa-ajalla. Lapset ja nuoret kävelevät ja pyöräilevät siis liikenteessä enemmän. Liikkumisen turvallisuus on tärkeä huomioida, ettei sen mukanaan tuomia hyötyjä menetetä liikenteessä tapahtuvien tapaturmien takia. Liikkuminen liikenteessä oma ja muiden turvallisuus huomioiden on tärkeä taito, jota lapset ja nuoret tarvitsevat päivittäin.  

Esi- ja perusopetuksessa toteutettavalla suunnitelmallisella liikennekasvatuksella opetetaan, vahvistetaan ja lisätään lasten ja nuorten valmiuksia liikkua liikenteessä turvallisesti. Esimerkiksi koulupäivän aikaiset siirtymät tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia harjoitella turvallista liikennekäyttäytymistä.  

Liikennekasvatuksen suunnitelmallisuuden merkitys on nostettu esiin valtakunnallisessa Liikenneturvallisuusstrategiassa 2022–2026 (toimenpide 24 ja 35).  Liikennekasvatuksen sisältöjen kirjaaminen koulun ja esiopetuksen lukuvuosisuunnitelmaan tukee opetussuunnitelmien perusteiden mukaista liikennekasvatusta. Liikenneturva suosittelee, että lapsille ja nuorille annetaan joka vuosi vähintään neljä tuntia liikennekasvatusta. Suunnitelmallisen liikennekasvatuksen tueksi Liikenneturvalta löytyy Liikennekasvatuksen vuosikello –materiaali.  

Liikkumista lisättäessä on tärkeä huomioida myös lähiympäristön turvallisuus. Koulujen lähiympäristön ja koulumatkojen turvallisuus on nostettu esiin Turvallisesti kaiken ikää -Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyohjelmassa (toimenpide 35).  Liikenneympäristön turvallisuuteen voidaan kouluissa vaikuttaa esimerkiksi tekemällä koulun lähiympäristön ja oppilaiden koulumatkojen turvallisuustarkasteluja. Ympäristön tarkastelun tueksi Liikenneturvalta löytyy Koulun liikenneympäristön ja koulumatkojen turvallisuustarkastelu –lomakkeet. 

Lasten liikenneturvallisuus ei ole itsestäänselvyys. Vuonna 2024 on tapahtunut poikkeuksellisen monta kuolemaan johtanutta alle 15-vuotiaiden liikenneonnettomuutta. Suomi on sitoutunut nollavisioon. Hallitus on asettanut liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi sen, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050 (Hallitusohjelma, s. 117).  Työtä lasten turvallisen liikkumisen puolesta on jatkettava ja tässä esi- ja perusopetuksen rooli on merkittävä.

L