Ei igluautoilulle – käytä lumiharjaa ja muista esilämmitys
Lumi- ja pakkaskeleillä on tärkeää huolehtia hyvästä näkyvyydestä tien päällä. Liikenneturva korostaa, että ajoneuvo on putsattava lumesta ja jäästä huolellisesti ennen liikkeellelähtöä. Myös auton esilämmitystä kannattaa hyödyntää tarpeen mukaan, sillä on vaikutuksensa jopa turvavyön käyttöön.
Tien päälle ei pidä lähteä iglussa istuen, vaan talvikeleissä ajoneuvo on putsattava huolellisesti lumesta ja jäästä ennen liikkeellelähtöä. Liikenneturvan kyselyssä* kuitenkin noin joka seitsemäs (15 %) autoilija tunnusti puhdistavansa joskus vain kurkistusluukun lumisen auton tuulilasiin. (Avautuu uuteen ikkunaan)
”Me kaikki varmasti tiedämme, ettei se vielä riitä mihinkään. Talvella on varattava hieman ylimääräistä aikaa lähtöön, jolloin lumet ja jäät ehtii puhdistaa huolella ilman kiirettä. Ajoissa ja hyvin putsatulla autolla lähteminen vähentää stressiä ja tekee elämän helpommaksi mutta ennen kaikkea turvallisemmaksi tien päällä. Lumiharjaa on siis käytettävä ahkerasti”, muistuttaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
Lähtöä kannattaa ennakoida ja esilämmittää auto tarpeen mukaan. Silloin lumien putsaaminen ja jäiden raaputtaminen muuttuu useimmiten helpommaksi varsinkin silloin, jos auto ei ole tallissa tai katoksessa. Esilämmitys ehkäisee myös lasien huurtumista ajon alusta lähtien.
”Lisäksi esilämmittämällä voi istua autoon mukavasti ilman paksuja toppavaatteita, mikä on tärkeää turvavyön kiinnittämiseksi oikein ja riittävän kireälle. Lasien huurtumista ajon aikana ehkäisee sisäpuhaltimien käyttö. Niiden optimiasetukset on hyvä olla tiedossa, sillä tien päällä säätöjen kokeilu voi viedä huomiota tärkeimmästä eli liikenteestä”, Vuoristo toteaa.
Putsaa lumet myös auton katolta
Lumien puhdistaminen kannattaa aloittaa auton katolta. Tämän jälkeen putsataan huolellisesti auton muut ulkopinnat sekä ikkunat, peilit ja valot.
”Jos lumen jättää katolle, voi kinos luisua ensimmäisessä voimakkaammassa jarrutuksessa tuulilasille tai lentää takana tulevan näkökenttään. Jos katolle on muuten hankala yltää, voi hyödyntää teleskooppivartista lumiharjaa”, Vuoristo vinkkaa.
Auton on oltava ominaisuuksiltaan ajoneuvolain (Avautuu uuteen ikkunaan) vaatimusten mukainen, joten poliisi voi sakottaa puutteellisesti lumesta putsatun auton kuljettajaa. Sakkouhasta oli tietoinen yhdeksän kymmenestä (90 %) kyselyyn vastanneesta autoilijasta.
”Pahin mahdollinen vaihtoehto on se, että jättää kiireen vuoksi auton puhdistamatta ja porhaltaa määränpäähän mahdollisimman kovalla kiireellä. Ei siis riitä, että näkee eteenpäin, vaan näkökentän on oltava hyvä kaikkiin suuntiin muun liikenteen havainnoimiseksi”, Vuoristo alleviivaa.
Viisi vinkkiä näkyvyyden varmistamiseen talvikeleillä:
- Esilämmitä auto. Se ehkäisee lasien jäätymistä ja huurtumista, mutta helpottaa useimmiten myös lumien putsaamista. Siten voi myös mukavasti kiinnittää turvavyön oikein ilman paksuja toppavaatteita.
- Putsaa auto huolellisesti lumesta ja jäästä ennen liikkeellelähtöä. Kiinnitä huomiota valojen puhtauteen.
- Ehkäise kosteuden kertymistä sisätiloihin kopistelemalla lumet kengistä, kun istut autoon tai astut isompaan ajoneuvoon.
- Kytke lämmin puhallus voimakkaana tuulilasille, jotta lasit pysyvät auki ajon aikana. Optimisäädöt selviävät mallikohtaisesta ohjekirjasta.
- Kytke auton varsinaiset ajovalot päälle, jos huomiovaloautomatiikka ei sitä tee.
*Liikenneturva selvitti autoilijoiden kokemuksia ja tietämystä lumisen auton putsaamisesta marras-joulukuussa 2019. Kyselyn toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 1 000 henkilöä, joista autoilijoita oli 795.