Svåra körförhållanden
Svåra körförhållanden till följd av snöyra, häftiga regn, dimma eller halka är krävande för föraren. Förutseende är det bästa sättet att svara mot dessa utmaningar. En förutseende förare lämnar spelrum och identifierar riskfaktorerna i tid. Rätt situationshastighet och ett tillräckligt säkerhetsavstånd möjliggör en säker färd även i usla och hala väderförhållanden.
Spelrum efter väglag med hjälp av rätt situationshastighet och säkerhetsavstånd
Du får spelrum vid svåra körförhållanden genom att hålla ett ordentligt säkerhetsavstånd och reglera hastigheten på ett förnuftigt sätt. Om avståndet till bilen framför är alltför kort, kan det leda till en påkörning bakifrån. Vid halt väglag blir bromssträckorna avsevärt längre och inte ens bra vinterdäck kan åstadkomma samma grepp som på sommaren. På vintern och vid halt väglag är det mycket viktigt att hålla ett tillräckligt säkerhetsavstånd.
Så här bevarar du greppet vid halka
På vägen finns det skäl att komma ihåg att däckgreppet inte försvinner av sig självt vid halt väglag. Det är föraren som med sina egna handlingar orsakar att greppet försvinner. För att förhindra att du förlorar greppet ska du försöka:
- Starta och accelerera så att draghjulen inte slår tomt.
- Köra in i en kurva med en måttlig hastighet så att bilen inte börjar sladda.
- Undvika att köra med hög hastighet i snöhögar på vägen, vattenfyllda körspår eller vattenpölar
- Undvika att bromsa så att bromsarna låser sig
- Undvika häftiga styrrörelser
- Undvika omkörningar vid dåligt väglag.
Vägen är halast när lufttemperaturen ligger nära noll grader. Om fuktig luft kyls ned snabbt, kan en tunn, genomskinlig ishinna bildas mycket snabbt på vägytan. Detta kallas svartis. Svartisen är exceptionellt hal och svår att upptäcka jämfört med andra typer av is.
Häftigt regn medför en risk för vattenplaning. Om det finns mycket vatten på vägen, kan en vattenfilm bildas mellan däcket och vägen. Eftersom däcken inte är i kontakt med vägen, har bilens styrbarhet förlorats. Man kan även råka ut för planing på snö eller slask.
Se och synas
Helljus ska alltid användas vid mörker när detta är möjligt utan att andra bländas. Det är bra att rikta blicken mot den yttre kanten av ljuskäglan. Det är även bra att rengöra fram- och bakljusen regelbundet särskilt vid slaskigt och snöigt väder. Det finns skäl att rengöra vindrutan regelbundet på både utsidan och insidan.
Ha alltid en reflex med i bilen och klä dig rätt
Bilister vet hur dåligt en fotgängare som inte har reflex syns, trots att vägen är upplyst. Många som färdas med bil anser att det är onödigt med en reflex, men även personer som åker bil blir fotgängare när de stiger ut ur bilen. Reflexer behövs särskilt om bilen går sönder eller man behöver hjälp vid mörker.
För säkerheten hos dem som åker i bilen är det bra att ha med sig följande saker inne i bilen eller i backluckan:
- varma kläder
- reflexvästar eller reflexer och
- en ficklampa.