Siirry sisältöön

Näin Liikenneturvan henkilöstö liikkuu liikenteessä

Liikenneturva pyrkii toiminnassaan parantamaan liikenneturvallisuutta, lisäämään vastuun tunnetta liikenteessä ja luomaan turvallisia liikenneasenteita. Siksi on tärkeää, että Liikenneturvan työntekijät omassa toiminnassaan toimivat uskottavina esikuvina ja tiennäyttäjinä.

Tavoitteena on tehdä Liikenneturvan työmatkat ja työasiamatkat mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti, aikaa ja kustannuksia säästäen. Liikkumisen periaatteet käydään läpi henkilöstön kanssa ja ne ovat myös osa uuden työntekijän perehdytystä.

Työntekijöiden työmatkoissa huomioidaan turvallisuus-, ympäristö- ja terveystekijät. Liikenneturvan työntekijöiden matkoilla pyritään suosimaan turvallisia ja kestävän kehityksen mukaisia liikkumismuotoja, juna- ja bussimatkoja, kävelyä, pyöräilyä ja etätyöskentelyä. Omin voimin tehdyt matkat vähentävät ympäristöpäästöjä ja edistävät työntekijöiden fyysistä aktiivisuutta ja hyvinvointia.

Työmatkan suunnittelu

Liikenneturvan työn luonteen vuoksi oman auton käyttö työtehtävissä on välillä välttämätöntä. Auton käyttäminen lyhentää työpäivään käytettävää aikaa ja näin ollen vähentää henkistä ja fyysistä kuormitusta.

Työmatkojen suunnittelussa huomioidaan seuraavat asiat:

  • Matkojen turvallisuus on meille tärkeämpää kuin matkojen tehokkuus.
  • Kun lähdemme työmatkalle, pyrimme mahdollisuuksien mukaan hoitamaan useita kokouksia tai asioita samalla reissulla.
  • Huomioimme hyvissä ajoin matkaan vaikuttavia tekijöitä ja mahdollisia riskejä (keliolosuhteet, ajokunto). Julkiset kulkuneuvot, useimmiten juna, ovat paras vaihtoehto, kun otetaan huomioon tehokkuus, turvallisuus ja ympäristö. Myös kimppakyyti on harkitsemisen arvoinen vaihtoehto silloin kun se on mahdollista.
  • Matkojen ajoituksissa ja aikatauluissa vältämme pitkän matkan ajamista työpäivän jälkeen tai erityisen aikaisin aamulla. Jos työpäivä uhkaa venyä pitkäksi, keskustelemme ennen matkaa esihenkilön kanssa hotellissa yöpymisestä. 
  • Jätämme pitkille matkoille riittävästi aikaa ajovireyttä ylläpitäviä taukoja varten. Pidemmillä ajomatkoilla pyrimme pitämään vähintään yhden ajovireyttä ylläpitävän 20 min tauon.
  • Pyrimme välttämään ajamista erityisesti suurimman nukahtamisriskin aikoihin 24:00 – 06:00 ja muutoinkin väsyneenä. Ennen pitkiä ajomatkoja sisältäviä työpäiviä pyrimme nukkumaan riittävästi, mieluiten vähintään 6 tuntia.
  • Ajamme taloudellisesti, joustavasti ja ennakoiden.
  • Lyhyillä matkoilla suosimme kävelyä, pyöräilyä tai julkista liikennettä, mikäli mahdollista. Liikenneturvan henkilöstön työpuhelimiin on asennettu HSL-sovellus, jolla julkisen liikenteen matkat maksetaan pääkaupunkiseudulla.

Kiire

Kiire on riski liikenteessä. Äkillisen ulkopuolisen tekijän muuttaessa aikataulua olemme sopineet, että on hyväksyttävää myöhästyä tapaamisesta, jos se edesauttaa turvallista matkan tekoa. Ennakoinnilla ja matkan hyvällä suunnittelulla on mahdollista vähentää kiirettä.

Sää- ja muut olosuhteet

Autoja ajaa maantiellä, lumi pöllyää.

Ajoneuvon kunto

  • Vaihdamme talvirenkaat olosuhteiden mukaan.
  • Huomioimme renkaiden asianmukaisen kunnon.
  • Ajamme asianmukaisesti katsastetuilla autoilla.
  • Käytämme aina turvavyötä kaikilla istuinpaikoilla.
Tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaine tasaisin väliajoin
  • Kuljetamme tavarat auton takakontissa tai kiinnitämme ne niin, etteivät ne pääse irtoamaan törmäyksessä (pidikkeet, verkko, kuormaliinat, turvavyöt). Jos tavaroita ei ole mahdollista kuljettaa turvallisesti omalla autolla, voimme käyttää vuokra-autoa.
  • Vuokra-autoa käyttäessämme tutustumme auton hallinta- ja turvalaitteisiin ennen ajoon lähtöä.

Keskittyminen liikenteeseen

  • Kun ajat, aja. Kävellessä ja pyöräillessä keskitymme liikenteeseen, emme multitaskaa.
  • Vältämme puhelimeen puhumista ajon aikana. Puhelun ollessa välttämätön käytämme handsfree-laitetta ja pidämme puhelut mahdollisimman lyhyinä. Jos puhelu kestää pitkään, pysähdymme.
  • Emme kirjoita tekstiviestejä emmekä käytä internettiä ajon aikana, emme edes liikennevaloissa.
  • Emme osallistu etäkokouksiin autolla tai pyörällä ajon aikana. Ennen osallistumista kävelykokoukseen etäyhteyksillä arvioimme liikenneympäristön ja sen soveltuvuuden kävelykokoukseen.
  • Ohjelmoimme navigaattorin ennen ajoon lähtöä.
Nainen laittaa puhelimen pois näkyvistä matkan ajaksi.

Julkiset liikennevälineet

  • Linja-autoissa käytämme turvavyötä aina kun se on mahdollista.

Taksin käyttäminen

  • Kiinnitämme huomiota siihen, että valitsemme asianmukaisen taksin. Käytämme taksissa aina turvavyötä.
  • Olemme sopineet, että ilta- ja yöaikaan sekä aikaisin aamulla taksin käyttö on perusteltua, jos linja-auton tai junan käyttö lisää liikkumisen riskejä tai turvattomuutta.

Kävely

Heijastin jalankulkijalla

Pyöräily

  • Käytämme pyöräilykypärää, myös yhteiskäyttöpyörien ja sähköpotkulautojen kanssa. Liikenneturva tarjoaa henkilökunnalle pyöräilykypärät.
  • Pimeällä ja hämärässä käytämme polkupyörän etu- ja takavaloa. Käyttämissämme pyörissä on lain edellyttämät varusteet.
  • Käytämme talvipyöräilyssä nastarenkaita.
  • Huomioimme ajokuntoasiat myös pyöräillessä.
Pyöräilijä pyöräilee hämärässä, tiellä lunta. Punainen takavalo loistaa.

Ajokunto

  • Emme aja alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena vaan noudatamme nollalinjaa.
  • Mikäli nautimme alkoholia edustustilaisuuksissa, käytämme taksia tai julkisia kulkuneuvoja.
  • Emme mene päihtyneen kuljettajan kyytiin.
  • Käyttäessämme lääkkeitä selvitämme lääkäriltä tai farmaseutilta etukäteen niiden mahdollisen vaikutuksen ajokykyyn.
  • Vältämme ajamista väsyneenä tai sairaana.
  • Tunnistamme voimakkaiden tunnetilojen vaikutuksen ajokuntoon.

Ohjeessa hyödynnetty ETSC:n (European Transport Safety Council) ja BRAKE:n (the road safety charity – UK) matkustusohjetta.

Lue lisää: Työmatkaliikenne