Koulutukset nuorisotyöntekijöille
Liikenne on osa nuorten arkipäivää. Nuoret liikkuvat itsenäisesti niin kävellen, polkupyörällä ja sähköpotkulaudalla sekä moottoriajoneuvoilla. Usein kaverit ovat menossa mukana. Vertaisryhmään kuuluminen on nuorelle tärkeää. Kaverit vaikuttavat voimakkaasti nuoren käyttäytymiseen liikenteessä – niin hyvässä kuin pahassa.
Nuoret 15-24-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.
Nuorten elämänhallinta- ja tunnetaidot sekä turvallisuusmyönteiset asenteet luovat pohjan turvalliselle liikennekäyttäytymiselle. Nuorisotyöntekijöillä on keskeinen rooli näiden taitojen kehittämisen tukemisessa sekä asennekasvatuksessa. Erityisen tärkeää nuorisotyöntekijöiden ja opettajien tarjoama liikennekasvatus on nuorille, jotka eivät saa kotona tukea turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.
Kenelle
Nuorisotyöntekijät ja muuten nuorten vapaa-ajan toiminnassa mukana olevat aikuiset (esim. harrastusryhmien ohjaajat)
Tavoitteet
- Osaat toteuttaa suunnitelmallista ja perusteltua liikennekasvatusta osana nuorisotyötä.
- Tiedät, millaiset kehitykselliset haasteet vaikuttavat nuorten turvalliseen toimiseen
liikenteessä ja millainen liikennekasvatus on vaikuttavaa sekä osaat soveltaa tätä tietoa
työssäsi. - Tiedät, millaista tukea Liikenneturvalta on saatavilla kasvatustyöhön ja lisäksi opit myös
muilta koulutettavilta hyvistä käytännöistä.
Teemat
Koulutuksissa käsitellään esimerkiksi seuraavia teemoja:
- Nuorten liikenneturvallisuustilanne ja nuoren kehitysvaiheeseen liittyvät haasteet
- Nuoren tukeminen turvalliseen pyöräilyyn, mopoiluun ja autoiluun
- Liikennekasvatuksen toiminnalliset menetelmät & käytännön kokemukset liikennekasvatuksesta nuorisotyössä
- Nuorisotyöntekijän oma turvallinen toiminta liikenteessä, sääntötuntemus ja hyvänä roolimallina toimiminen.
Räätälöity toteutus
Järjestämme mielellämme alueellisia koulutustilaisuuksia, joiden sisältöä voimme räätälöidä toiveiden mukaan. Ota yhteyttä aluetoimipisteeseemme koulutustarpeista.