Siirry sisältöön
Mikä kulkumuoto olen? – kyselyharjoitus

Millaisia tienkäyttäjiä ja kulkumuotoja liikenteestä löytyy? Millaiset säännöt koskevat eri tienkäyttäjiä?  Kulkumuodosta riippumatta liikenteessä liikkuu aina ihmisiä, ei vain kasvottomia autoilijoita, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita. Kyselyharjoitus sopii esimerkiksi äidinkielen tunnille.

Tavoite
  • Oppilaat harjoittelevat liikennesääntöihin liittyvien kysymysten tekemistä
  • Oppilaat tutustuvat erilaisiin tienkäyttäjiin
  • Oppilaat oppivat eri tienkäyttäjiä koskevia liikennesääntöjä
  • Oppilaat oivaltavat liikennesääntöjen merkityksen eri tienkäyttäjien turvallisen liikkumiselle

Ennakkovalmistelu

Tulosta ja leikkaa tienkäyttäjäroolit (pdf). Samoja tienkäyttäjiä voi olla useita.

Oppilaiden kanssa voidaan myös kerrata liikennesääntöjä ennen harjoitusta sekä keskustella turvalaitteiden käytöstä.

Näin se tehdään

Jokaiselle oppilaalle annetaan lappu, jossa lukee joku tienkäyttäjä. Lappua ei näytetä muille. Luokan eteen tulee vuorollaan yksi oppilas, jolta muut oppilaat yrittävät selvittää kyllä-ei-kysymyksillä, mikä tienkäyttäjä on kyseessä. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi turvalaitteisiin, varusteisiin tai liikenteen sääntöihin.

Esimerkkikysymyksiä:

  • Pitääkö minun käyttää kypärää?
  • Saanko kulkea jalkakäytävällä?
  • Näytänkö kääntyessä suuntamerkkiä vilkulla?
  • Onko kulkuneuvossani kaksi pyörää?
  • Pitääkö minun käyttää valoja pimeällä?

Kysymyskierroksen päätteeksi ryhmä tekee yhdessä arvauksen, minkälainen tienkäyttäjä on kyseessä.

Sovellutus

Harjoitus voidaan toteuttaa myös ”kuka minä olen” -leikin tavoin, jolloin tienkäyttäjästä kertova lappu voidaan kiinnittää esimerkiksi selkään, ja jokaisen tehtävänä on saada selville, mikä tienkäyttäjä minä itse olen, kysymällä muilta osallistujilta kyllä-ei-kysymyksiä.

Loppukeskustelu

Harjoituksen purkukeskustelussa keskitytään kahteen erityisesti kahteen näkökulmaan.

Ensin pohditaan samojen tienkäyttäjien (esim. jalankulkijat, pyöräilijät jne.) kanssa ryhmässä sitä, minkälaiset ominaisuudet tekevät tienkäyttäjästä turvallisen ja minkälaisilla asioilla voidaan edistää tämän kulkumuodon turvallisuutta.

  • Millainen on turvallisesti liikkuva jalankulkija? Pyöräilijä? Potkulautailija?
  • Miten näiden tienkäyttäjien turvallisuutta voidaan edistää?

Lopuksi keskustellaan yleisesti liikennesääntöjen merkityksestä eri tienkäyttäjien osalta. Esimerkiksi seuraavien kysymyksien avulla:

  • Miksi liikenteessä on sääntöjä?
  • Miksi liikennesääntöjä pitää noudattaa?
  • Miten liikennesääntöjä voidaan harjoitella?
  • Miten minä suhtaudun sääntöihin?
  • Minkälaisia eroja säännöissä on eri tienkäyttäjien osalta?