Nuorten liikennekäyttäytyminen tuoreen kuskin näkökulmasta
Mikä vaikuttaa nuoren ajotapaan? Entä siihen, millainen kuljettaja jostakin tulee? Liikenneturvan kesätyöntekijä Niklas pohtii asiaa tuoreen kuljettajan näkökulmasta.
Nuorten liikenneturvallisuus on vuosikausia puhutellut suomalaisia tavalla tai toisella. Nyt olen siinä iässä, että on harvinaisempaa, jos joltain kaverilta ajokortti puuttuisi. Monen kaverin pelkääjän paikalla istuneena ja itsekin kortin hankkineena ymmärrän nyt paremmin syyn, miksi kyseinen aihe on usein kielen päällä. Kuskeja on moneen lähtöön. Jotkut ovat rauhallisia ja liikennesääntöjä kunnioittavia, ja jotkut eivät puolestaan juurikaan välitä siitä, mihin ilmansuutaan nopeusmittarin viisari näyttää. Osa puolestaan on jompikumpi, mutta muuttaa käytöstään riippuen matkustajista. Mikä sitten vaikuttaa siihen, millainen kuski ihmisestä tulee? Vastauksia on monia, ja tässä blogissa käyn läpi näitä vastauksia nuoren, kokemattoman kuskin näkökulmasta.
Matkaseuran vaikutus
Nuorella matkaseura voi olla kaikenkarvaista. Joskus kyydissä on sukulaisia matkalla lentokentälle ja toisinaan kaveriporukka mökkiseuraksi. Vaikka kummankin esimerkin seuralaiset ovat kuskille tärkeitä, voi ratin takana tehdyt valinnat poiketa huomattavasti toisistaan. Kun takapenkillä istuu vanhemmat tai isovanhemmat, on enemmän kuin mahdollista, että nopeuksiin ja yleiseen liikenteen havainnointiin kiinnittää tavallista paremmin huomiota. Kunnioitus vanhempia kohtaan pistää nuoren kuskin pohtimaan, miten autokyydistä saa mahdollisimman mukavan ja turvallisen. On myös mukava saada kokeneemmilta kuljettajilta kehuja, kuinka rauhallisesti ja varmasti liikenteessä toimii.
Seura voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen myös negatiivisella tavalla. Yksi esimerkki, joka koskee varsinkin nuoria, on oma kaveriporukka. Joukossa tyhmyys tiivistyy, kuuluu vanha sananlasku. Se on valitettavasti turhan usein totta kokemattomien kuskien ja heidän ystäviensä kohdalla. Jos joku autossa olijoista yllyttää ajamaan esimerkiksi ylinopeutta, lähtevät muut siihen helposti mukaan. Tämä on hankala tilanne kuljettajalle, joka ei mahdollisesti halua pelkurin mainetta. Kuski voi ”vääränlaisesta” kunnioituksesta kavereitansa kohtaan toteuttaa kanssamatkustajien toiveen, ja tilanne voi äityä jopa törkeän liikenteen vaarantamisen tasolle. On tärkeää, että mahdollisen yllyttäjän vastapainoksi saman katon alta löytyy yksi tai useampi järjen ääni. Kuljetusvastuussa olevan nuoren on helpompi pitää ajatukset liikenteessä, kun muut kaverit sanovat yllyttäjälle, että antaa kuskin keskittyä porukan turvalliseen kuljettamiseen.
Vanhemmilla iso rooli nuoren liikennekäyttäytymiseen
Suurin osa meistä saa ensikosketuksen autolla liikkumiseen vanhempien kyydissä. Lapset imevät tietoja, tapoja ja käytösmalleja pesusienen lailla itseensä. Jos vanhempien liikennekäyttäytymiseen kuuluu esimerkiksi vilkun käyttämättä jättäminen, jatkuva nopeusrajoituksien rikkominen ja kansainvälisten käsimerkkien näyttäminen muille kuskeille, on mahdollista, että nämä toimintamallit heijastuvat seuraavassakin sukupolvessa. Vaikutus voi olla myös positiivinen. Jos vanhemmat kunnioittavat muita kuskeja sekä liikennesääntöjä, on todennäköisempää, että nuori itsekin omaksuu ne oikeaksi tavaksi toimia.
Vanhemmilla on mahdollisuus vaikuttaa nuoren kuljettajan ajamiseen myös muilla tavoilla. Ei ole haitaksi olla mukana juuri kortin saaneen ensimmäisillä kerroilla liikenteessä. Alkuun on mukavampi ajaa, kun on kokeneempi kuljettaja, jolta voi kysyä ohjeita. Vaikka ajaisi itselle ennestään tutuissa paikoissa, on eri asia olla itse auton puikoissa kuin seurata pelkääjän paikalta matkan kulkua. Omilla ensimmäisillä kerroilla vastaavissa tilanteissa esitin kysymyksiä, kuten: ”Missä kohtaa kannattaa vaihtaa kaistaa” ja ”Oliko se tämä vai seuraava liittymä?” Matkat olivat helpompia ja sujuvampia, kun sai itse keskittyä ajamiseen ja neuvot tulivat korvan juuresta. Reitit, jotka alkuun kuljin hengittävän navigaattorin kanssa, alkoivat kerran parin jälkeen sujumaan yksinkin. Suosittelen siis, että vanhemman on hyvä olla alkuun liikenteessä mukana, jotta nuori voi pikkuhiljaa harjoitella itsenäiseksi kuskiksi. Ensin pienen avun saattelemana, ja kun homma alkaa luistamaan, voi ratin taakse asettua huoletta yksinäänkin.
– Niklas, Liikenneturva