![Moottorikelkkailija ajaa jäällä](https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2025/02/moottorikelkkailu-jaalla-1280x720.jpg)
Jäät petollisia moottorikelkkailijoillekin – hukkumiset liian yleisiä
Moottorikelkkailukauden kiihtyessä Liikenneturva muistuttaa, että moottorikelkka on ajoneuvo, jonka kuljettajan on tunnettava kelkkailun säännöt. Kelkkailijan on tiedettävä, missä moottorikelkalla saa ajaa ja missä ei, sekä milloin kelkkailu muuttuu turvattomaksi. Jäällä ajaessa on oltava varma sen kantavuudesta.
Moottorikelkkojen määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti. Vaikka moottorikelkalla ajetaan maastossa, on se ajoneuvo, jonka kuljettajan on tiedettävä moottorikelkkailua koskevat säännöt: missä kelkalla saa ajaa ja missä ei, mitkä ovat nopeusrajoitukset sekä ikä- ja ajokorttivaatimukset. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska muistuttaa myös siitä, että rattijuopumus on rikos moottorikelkallakin.
”Edelleen noin joka toisessa kohtalokkaassa kelkkaonnettomuudessa on mukana alkoholia. Moottorikelkka on moottoriajoneuvo ja kelkkailijalla on sama promilleraja kuin autoilijallakin. Fiksu kuljettaja toki ajaa vesiselvänä”, Niska painottaa.
Hukkuminen kelkkailijan yleinen kuolinsyy
Moottorikelkalla voi ajaa virallisilla reiteillä, epävirallisilla urilla, maastossa ja jääalueilla. Moottorikelkkailu ei kuitenkaan ole jokaisen oikeus, joten kelkan kuljettajan tulee selvittää alueen lupakäytännöt.
”Virallisella kelkkailureitillä ei tarvita erillistä lupaa, mutta kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti. Epävirallisilla kelkkaurilla lupakäytäntö vaihtelee alueittain ja lupa tulee olla ennen uralle ajoa. Maastossa maa-alueella saa moottorikelkalla ajaa vain maanomistajan luvalla”, Niska selventää.
Moottorikelkalla ei saa ajaa tiellä kuin poikkeustapauksissa. Lain mukaan moottorikelkan tilapäinen käyttö tiellä sallitaan silloin, kun se on välttämätöntä maasto-olosuhteiden vuoksi tai kun joudutaan ylittämään tie.
Jääalueilla kelkkailtaessa ei tarvita erillistä lupaa, mutta vesistöihin liittyy monenlaisia riskejä. Hukkumiskuolemat pysyvät piikkinä moottorikelkkailijoiden onnettomuustilastoissa: kuusi kymmenestä kuolemaan johtaneesta kelkkaturmasta tapahtuu jäällä.*
”Jäälle ajaessa tulee olla täysin varma sen kestävyydestä ja tuntea vesistön virtapaikat ja sulat. Jäätilanne vaihtelee myös vuodesta toiseen, joten edellisen vuoden jäätilannetta ei voi käyttää kuluvan vuoden ajoreitin pohjana”, Niska huomauttaa.
Varusteet kuntoon kelkkailussakin
Moottorikelkkailijan turvallisuutta lisäävät kunnolliset ajovarusteet ja asianmukaisesti kiinnitetty kypärä. Kun liikutaan maastossa talviaikaan, on otettava huomioon myös talven kujeet.
”Talvella olosuhteet voivat muuttua nopeasti. Jos lumipyry yllättää, nopeuden pudottaminen on varmin keino pitää kelkka reitillä ja pysyä itse sen selässä. Varsinaisilla reiteillä suistuminen ja törmääminen esteeseen on yleisin syy onnettomuuksiin. Hätätilanteiden varalta auttaa kännykkään asennettu 112 Suomi -sovellus ja täyteen ladattu puhelin”, Niska luettelee.
Kertaa moottorikelkkailun keskeiset säännöt:
- Moottorikelkkaa saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Virallisella moottorikelkkareitillä ja tienylitystilanteessa kuljettajalla tulee olla vähintään T-luokan ajokortti.
- Moottorikelkalla saa ajaa virallisilla moottorikelkkailureiteillä. Selvitä lupa-asiat ennen ajoa epävirallisille urille. Maastossa saa moottorikelkalla ajaa vain maanomistajan tai -haltijan luvalla. Vältä vesistöjä, jos et ole varma jään kantavuudesta. Moottorikelkkailureitillä on oikeanpuoleinen liikenne.
- Moottorikelkan kuljettajan ja matkustajan on käytettävä asianmukaista suojakypärää – myös kelkalla vedettävässä avonaisessa reessä.
- Tunne nopeusrajoitukset: maastossa maa-alueella saa ajaa enintään 60 km/h. Jääpeitteisellä vesialueella saa ajaa enintään 80 km/h, kelkkaväylillä 60 km/h. Matkustajallisen reen kanssa kelkan suurin sallittu nopeus on 40 km/h. Tilanteeseen sopiva ajonopeus on usein näitä huomattavasti alempi.
- Rattijuopumus on rikos myös moottorikelkalla. Hyppää satulaan vain selvin päin.
*Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimien tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien onnettomuustietorekisteri, onnettomuudet vuosilta 2014-2023.