Joka seitsemäs pelännyt nukahtavansa rattiin viimeisen vuoden aikana
Väsymys vaanii kuljettajia etenkin kesällä, jolloin moni valvoo ja liikkuu paljon. Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan noin joka seitsemäs suomalainen kuljettaja on viimeisen vuoden aikana autoillut niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtavansa rattiin. Osa myöntää myös torkahtaneensa ratin taa. Kesän menot kannattaa aikatauluttaa niin, että voi lähteä liikkeelle mahdollisimman virkeänä.
Väsymys on yleinen ilmiö varsinkin kesäliikenteessä. Kun yöt ovat valoisia, siirretään ajoon lähtemistä helposti myöhäisiin iltoihin tai yön puolelle. Vaikka vielä lähtiessä ei unettaisikaan, voi väsymys vallata valvoneen varsin vikkelästi.
Liikenneturvan uunituoreen kyselyn* mukaan noin joka seitsemäs (14 %) suomalainen kuljettaja on autoillut viimeisen vuoden aikana niin väsyneenä, että on pelännyt nukahtavansa rattiin. Kuusi prosenttia vastaajista myönsi jopa torkahtaneensa joskus rattiin ainakin sekunniksi viimeisen vuoden aikana.
”Väsymys vaikuttaa kuljettajaan hyvin samaan tapaan kuin alkoholi: ajokyky heikentyy, reagointi hidastuu ja kuljettaja tarvitsee enemmän aikaa havaintojen ja ratkaisujen tekoon. Paras keino ajonaikaisen väsymyksen torjuntaan on varmistaa riittävät unet ennen ajoon lähtöä. Reissut ja ajomatkat kannattaakin suunnitella niin, että takana on kunnolla nukuttu yö”, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen.
Kun kokee olevansa liian väsynyt rattiin, on ajo keskeytettävä tai vähintään tauotettava. Lähes joka kymmenes (8 %) kyselyyn vastannut kertoikin viimeisen vuoden aikana autoilleensa niin väsyneenä, että oli keskeyttänyt ajon. Joka kolmas vastaaja (33 %) puolestaan ilmoitti hiljentäneensä usein nopeuttaan nopeusrajoitusta alemmaksi parantaakseen turvallisuutta väsyneenä autoillessaan.
”Monelle voi kuitenkin olla vaikeaa arvioida, milloin on liian väsynyt ajamaan. Kun haukotuttaa, silmiä kirvelee, luomet tuntuvat kilon painoisilta tai liikennemerkit tuntuvat jäävän huomaamatta, ovat väsymyksen merkit vahvasti ilmassa. On hyvä muistaa, että kuskin tahdonvoima ei riitä väsymyksen voittamiseen, sillä aivot voivat aloittaa nukkumisen ilman erillistä lupaa. Pelkkä nopeuden alentaminen ei siis väsyneenä riitä”, huomauttaa Taskinen.
Tien päällä ei pidä sinnitellä
Väsyneenä ajaneet raportoivat kyselyssä useista keinoista virkistäytyäkseen. Ikkunan avaaminen tai ilmastoinnin viileämmälle laittaminen (49 % vastaajista), hetkeksi pysähtyminen ja jaloittelu (48 %), radion tai musiikin kuuntelu (47 %) sekä kahvin tai energiajuoman juominen (40 %) olivat suosituimmat keinot. Lähes joka viides (18 %) kertoi pysähtyneensä sopivaan paikkaan ja ottaneensa nokoset autossa.
”Jos kuskin vaihtaminen virkeämpään tai matkan keskeyttäminen ei ole mahdollista, kannattaa juoda jotain kofeiinipitoista ja ottaa sen jälkeen edes lyhyet unet. Tien päällä ei pidä sinnitellä väkisin. Onnettomuuteen joutumiseen ei edes tarvita varsinaista nukahtamista, vaan pelkästään tarkkaavaisuuden herpaantuminen riittää”, Taskinen sanoo.
Väsymystä selittäviä tekijöitä on monia, mutta kyselyssä nousi kaksi ylitse muiden. Lähes joka neljäs (23 %) väsyneenä ajanut autoilija raportoi sen johtuvan useimmin työstä ja yhtä moni siitä, että joutuu ajamaan pitkiä matkoja.
”Nämä syyt voivat monesti liittyä toisiinsa. Kesälomareissulla ei kuitenkaan työaikataulu paina, joten pidemmän taipaleen voi hyvin jakaa useampaan pienempään pätkään. Tai sopia ajovuorot useamman kuskin kesken. Myös taukopaikat kannattaa suunnitella jo etukäteen”, vinkkaa Taskinen.
Vinkit väsymyksen välttämiseen ratissa:
- Nuku edellisenä yönä kunnon yöunet, vähintään 6 tuntia tai mieluummin enemmän.
- Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
- Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
- Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
- Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
- Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
- Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.