Siirry sisältöön
Liikenteessä jalankulkijoita, pyöräilijä ja autoilija.

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Viime vuonna Suomessa noin kahdessa kunnassa kolmesta ei tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Neljäsosa kunnista on pitänyt tämän nollalinjan ainakin viiden vuoden ajan. Liikenneturvan kysely kertoo, että puolet suomalaisista on kuitenkin huolissaan kotiseutunsa liikenteen turvallisuudesta.

Viime vuonna Suomen 309 kunnasta 201 alueella ei tapahtunut yhtään kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Viiden vuoden ajanjaksolla määrä on kasvanut. Yhteensä 71 kuntaa on pitänyt nollalinjan ainakin viiden vuoden ajan.

”Suomessa ja laajemmin Euroopassa liikenneturvallisuustyötä ohjaa nollavisio, eli visio liikenteestä, jossa kukaan ei kuole tai loukkaannu vakavasti. Lähes neljäsosassa Suomen kunnista on otettu jo iso askel visiota kohti”, kehuu Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.

Suomen kartta, jossa väritettyinä ne kunnat, joissa ei tapahtunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia vuonna 2024. (Avautuu uuteen ikkunaan)

Arjen liikenneturvallisuuteen vaikuttaa myös kokemus

Liikenneturvan loppuvuoden kyselyssä lähes puolet (48 %) suomalaisista kantaa huolta kotiseutunsa liikenneturvallisuudesta. Kinisjärvi korostaa, että liikenteen turvallisuus on muutakin kuin vakavia onnettomuuksia. Turvallisuuteen vaikuttavat myös lievemmät kolarit ja vaaratilanteet.

”Vaikka oma kunta olisi niin sanottu nollakunta, turvallisuudentunne voi poiketa tästä huomattavasti, jos kauppamatkalla sattuu läheltä piti -tilanteita, pelti rytisee kaljamilla tai tienylitykset tuntuvat turvattomilta.”

Kevään vaaleissa valittavat päättävät myös liikenteen ratkaisuista

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 62 prosenttia toivoo, että oma kotikunta olisi edelläkävijä liikenteen turvallisuuden edistämisessä. Kuitenkin vain 41 prosenttia kokee, että oma kotikunta tekee sen eteen riittävästi työtä. Koko maan osalta kokemus on tätäkin heikompi: 38 prosenttia on sitä mieltä, että Suomessa panostetaan riittävästi liikenneturvallisuuteen.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen muistuttaa, että kunnanvaltuustot käyttävät ylintä päätäntävaltaa kunnissa.

”Keväällä valittavat valtuutetut tulevat päättämään, miten kunnan resursseja ohjataan liikenneturvallisuustyöhön ja löytyykö kunnasta tavoitteellista liikenneturvallisuussuunnitelmaa. Kunnissa vaikutetaan siihen, millainen on monen arkinen matka kauppaan, kouluun tai töihin ja miten turvallisena se koetaan.”

Liikenneturvan kyselyssä 89 prosenttia on sitä mieltä, että kunnan tulee päätöksissään aina ottaa huomioon niiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen. Tekoja myös odotetaan. Valtaosa (86 %) suomalaisista pitää tärkeänä, että kevään vaaleissa valittava valtuusto edistää aktiivisesti liikenneturvallisuutta kotikunnassaan.

Olen huolissani liikenteen turvallisuudesta omalla kotiseudullani

Liikenteen turvallisuuden eteen tehdään omalla kotiseudullani riittävästi

Kunnan päätöksissä tulee aina ottaa huomioon vaikutukset liikenneturvallisuuteen

Kotikuntani tulee olla edelläkävijä liikenteen turvallisuuden edistämisessä

Liikenneturvallisuuteen panostetaan Suomessa riittävästi

Toivon, että vuonna 2025 valittava kunnanvaltuusto edistää aktiivisesti liikenneturvallisuutta kotikunnassani

*Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä loppuvuodesta 2024. Verianin toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1035 henkilöä, joista autoilevia on 82 prosenttia.