Liikennekasvatus pakolliseksi toisen asteen ammatilliseen koulutukseen
Miksi toisen asteen ammatillisiin koulutuksiin on tärkeä sisällyttää liikennekasvatusta? Miten se vaikuttaa nuoriin? Entä miten sitä käytännössä voidaan toteuttaa? Tätä miettii Liikenneturvan kouluttaja Eija Honkanen blogitekstissään.
Liikenne on osa meidän jokaisen arkea. Monissa ammateissa liikenne ja liikenteessä liikkuminen ovat olennainen osa työtehtäviä. Tämä tulee huomioida toisen asteen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa sisällyttämällä liikennekasvatus osaksi koulutusta.
Liikennekasvatusta pitää toteuttaa pitkäjänteisesti, suunnitelmallisesti ja laadukkaasti luonnollisena osana ammatillisen koulutuksen arkea, kuten liikenteessä liikkuminenkin on. Sen tulee olla merkittävä osa oppilaitosten toimintakulttuuria ja tukea elinikäistä liikennekasvatusta sekä liikenteen nollavision saavuttamista Liikenneturvallisuusstrategian 2022–2026 linjausten mukaisesti.
Liikennekasvatuksen sisällyttäminen osaksi toisen asteen ammatillista koulutusta tavoittaisi laajasti eri tavoin liikenteessä liikkuvat, sillä perinteinen henkilöauton ajo-oikeuteen liittyvä kuljettajaopetus tavoittaa enää vain alle puolet 17–19-vuotiaista. Henkilöauton ajokortti oli suoritettuna vuoden 2023 lopussa vain joka neljännellä helsinkiläisellä 18-vuotiaalla. Liikenteessä liikutaan entistä enemmän kestävän liikenteen ja liikkumisen tavoin jalan, pyörällä, kevyin liikkumisvälinein sekä joukkoliikennettä käyttäen.
Miksi nuorten liikennekasvatus on tärkeää?
Tieliikenteen nollavision saavuttaminen vaatii jatkuvaa liikenneturvallisuustyötä kohti turvallista liikennejärjestelmää, jonka yksi osa on elinikäinen liikennekasvatus. Elinikäisen liikennekasvatuksen polku ei jatku suunnitelmallisesti toisen asteen koulutuksessa, vaikka liikenteessä tiedetään sattuvan henkilövahinkoja eniten 15–24-vuotiaille nuorille.
Nuorten itsenäinen liikkuminen monimutkaisemmissa liikenneympäristöissä lisääntyy 14. ikävuodesta alkaen, perusasteelta toiselle asteelle siirryttäessä. Liikenneturvallisuutta edistäviä asenteita koetellaan voimakkaimmin juuri silloin, kun itsenäistymiseen liittyvä auktoriteettien kyseenalaistaminen ja sosiaalisten tilanteiden paine ovat suurimmillaan. Turvallinen liikennekulttuuri perustuu opittuihin tietoihin ja taitoihin, mutta myös yhtä lailla omien ja muiden tielläliikkujien käyttäytymisen, asenteiden ja motivaatioiden tulkintoihin.
Liikennekasvatus auttaa nuoria vahvistamaan ja muuttamaan omia asenteitaan ja motivaatioitaan kohti turvallista ja vastuullista liikennekulttuuria.
Liikennekasvatuksen hyödyt toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa:
- Turvallisuus työpaikalla: Monissa ammateissa liikenne on olennainen osa työtä. Liikennekasvatus parantaa opiskelijoiden valmiuksia toimia turvallisesti työpaikalla, vähentää työtapaturmia ja parantaa työhyvinvointia. Liikenneonnettomuudet ovat yksi yleisimmistä työtapaturmien syistä.
- Yleiset elämäntaidot (elinikäisen oppimisen avaintaidot): Liikennekasvatus kehittää myös yleisiä elämäntaitoja, kuten päätöksentekoa, riskien arviointia ja vastuullisuutta. Nämä taidot ovat hyödyllisiä kaikilla elämänalueilla.
- Yhteisöllisyys ja vastuullisuus: Liikennekasvatus voi edistää yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta. Opiskelijat oppivat huomioimaan toiset tiellä liikkujat ja toimimaan vastuullisesti yhteisön jäseninä.
- Kestävä kehitys: Liikennekasvatuksen tarjoamin työkaluin voidaan vaikuttaa myös tietoiseen kulkutavan valintaan sekä edistää terveyttä ja kestävän sekä viisaan liikkumisen ratkaisuja, kuten kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen käyttöä.
Liikennekasvatuksen toteuttaminen
Liikennekasvatuksen integrointi ammatilliseen koulutukseen voi tapahtua monin eri tavoin:
Integrointi oppiaineisiin: Liikennekasvatusta voidaan toteuttaa osana alojen ammatillista opetusta ja integroida esimerkiksi matematiikkaan, fysiikkaan ja kielten opetukseen.
Erilaisia toteutustapoja: Oppilaitoksissa voidaan järjestää liikenneturvallisuuden teemapäiviä ja teemaviikkoja. Näihin voi hyödyntää muun muassa Liikenneturvan opetusmateriaaleja ja valmiita toteutusmenetelmiä (esimerkiksi Matkustajataitotesti ja liikenneturvallisuuslupaus | Liikennekasvatusuutiset). Lisäksi verkkoalustat ja verkko-oppiminen tarjoavat mahdollisuuden joustavaan ja yksilölliseen oppimiseen.
Opettajien koulutus: Opettajien osaamista ja opetusta voidaan kehittää ja tukea täydennyskoulutuksen ja valmiiden toteutusmallien, oppimisympäristöjen ja materiaalipankkien avulla.
Yhteenveto
Liikennekasvatuksen integrointi osaksi toisen asteen ammatillista koulutusta on investointi nuorten terveyteen, turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Se tarjoaa opiskelijoille arvokkaita taitoja ja tietoja, jotka auttavat heitä menestymään sekä liikenteessä että työelämässä. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjien rooli nuorten turvallisen liikennekäyttäytymisen edistämisessä ja liikenneturvallisuusasenteiden muokkaamisessa on erittäin merkityksellinen. Liikennekasvatuksen sisällyttäminen ammatilliseen koulutukseen vaatii sitoutumista sen toteuttamiseen ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Sen tulisi olla luonnollinen osa opetuksen arkea, kuten liikenteessä liikkuminenkin. Yhdessä asiaa edistäen voimme luoda turvallisemman ja vastuullisemman liikennekulttuurin.
Tämän blogikirjoituksen tarkoituksena on herättää keskustelua liikennekasvatuksen tärkeydestä ja tarjota ideoita sen kehittämiseksi. Blogin tausta-aineistona on käytetty YAMK-opinnäytetyötä Liikennekasvatuksen toteuttaminen toisen asteen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa: toteutusmalleja tutkinnon osiin.
Työn tuotoksena yhdistettiin liikennekasvatus osaksi ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien kahdeksan osa-alueen osaamistavoitteita, määriteltiin liikennekasvatuksen aihealueet ja tehtiin niihin toteutusmalleja.
Toteutusmallit sisältävät toteutusehdotuksia materiaalilinkityksineen pääosin työn toimeksiantajan Liikenneturvan verkkosivustolle. Tehtyjä toteutusmalleja voi hyödyntää liikennekasvatustyön toteuttamisessa toisen asteen ammatillisen perustutkintokoulutuksen lisäksi myös lukiokoulutuksessa, nuorten työpajatoiminnassa sekä nuorisoalan järjestöjen ja kuntien nuorisotyössä.
Eija Honkanen
Logistiikan lehtori ja Liikenneturvan kouluttaja