Siirry sisältöön

Liikenneturvan lausunto valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeeseen

Hallituksen esitysluonnos eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi VM114:00/2023.

Liikenneturvan lausunto

Liikenneturva pitää hyvänä lähtökohtana aluehallintouudistukselle sitä, että liikenneturvallisuuteen liittyviä tehtäviä hoidetaan jatkossakin kaikkien maakuntien alueella, eikä näiden tehtävien hoitoon kohdenneta leikkauksia. Uudistuksen yhteydessä on erityisen tärkeä huolehtia siitä, että elinvoimakeskukset ovat aidosti läsnä alueillaan ja tuntevat paikalliset ja alueelliset olosuhteet sekä erityispiirteet. Liikenneturva kiittää siitä, että elinvoimakeskuksen liikenteeseen liittyvissä tehtävissä on mainittu yhteistyön tekeminen kuntien, poliisin, pelastuslaitoksen ja Liikenneturvan kanssa.

Liikenneturva toivoo, että uudistus mahdollistaa myös mm. liikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen liittyvän alueellisen seurannan ja tilastoinnin kehittämisen yhtenevään suuntaan. Mahdollisimman hyvä ja tietoon perustuva alueellinen tilannekuva auttaa liikenneturvallisuustyön laadukkaassa suunnittelussa ja toteuttamisessa.