Siirry sisältöön
Kaveriporukka nuoren kuljettajan kyydissä.

Nuorten liikenneturvallisuus huolestuttaa Etelä-Savossa 

”Et sä uskalla ajaa kovaa? Otetaan vähän tehoja irti!” Kaveriporukka takapenkillä voi lisätä nuoren kuljettajan riskinottoa liikenteessä, mutta kaverit voivat omalla toiminnallaan myös tukea kuljettajan ajoa. Liikenneturva, Etelä-Savon hyvinvointialue ja Itä-Suomen poliisi ovat huolissaan nuorten liikenneturvallisuustilanteesta ja kannustavat nuoria puuttumaan kaverin riskialttiiseen toimintaan.  

Nuoret kuljettajat toivovat rehellistä palautetta matkustajilta 

Nuoren kuljettajan onnettomuusriski kasvaa usein silloin, kun liikutaan kavereiden kanssa porukalla. Tällöin näyttämisen halu ja tarve kilpailla lisäävät riskinottoa. Kaverit voivat omalla toiminnallaan kuitenkin myös tukea kuljettajaa turvallisten valintojen tekemisessä ja puuttua riskialttiiseen ajotapaan.  

Liikenneturvan kyselyn mukaan seitsemän kymmenestä (75 %) 15–24-vuotiaasta oli sitä mieltä, että matkustajan olisi hyvä kertoa, jos häntä pelottaa kuljettajan kyydissä.* 

”Tämä on hyvä tulos. Se kertoo siitä, että nuoret ovat kiinnostuneita kavereidensa mielipiteistä silloinkin, kun ne ovat ristiriidassa oman käytöksen kanssa”, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen sanoo. 

Temppuilu ei kuulu liikenteeseen 

Nuori ei välttämättä pysähdy ajattelemaan mopolla keulimisen tai autolla luisuttelun mahdollisia seurauksia. Vaikka temppuilu liikenteessä tuntuisi epämukavalta tai vaaralliselta, kavereiden vastustaminen vaatii rohkeutta.  

”Uskon, että jokaisessa nuoressa on rohkeutta pitää ystävistään huolta. Kannattaa sopia kavereiden kanssa, että temppuilut jätetään liikenteen ulkopuolelle”, komisario Seppo Porokka kannustaa.  

Yllyttämistä ei tapahdu ainoastaan takapenkiltä vaan myös somessa. Nuori voi itse päättää, osallistuuko somessa yllyttämiseen tykkäämällä ja jakamalla kaahailuvideoita vai jättääkö ne omaan arvoonsa.   

”Suurin osa nuorista käyttäytyy liikenteessä pääsääntöisesti fiksusti ja turvallisesti, mutta ikävä kyllä pelkästään tänä vuonna 49 nuorta on menettänyt korttinsa Etelä-Savossa törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen vuoksi”, Porokka jatkaa.  

Liikenneonnettomuudet työllistävät Etelä-Savon pelastuslaitosta eniten. Viime vuonna pelastuslaitos hoiti lähes 400 liikenneonnettomuustehtävää.  

”Erityisen ikävää on mennä onnettomuuspaikalle silloin, kun uhrit ovat nuoria. Varsinkin kun tietää, että onnettomuus olisi usein ollut ehkäistävissä. Kaahailu, päihteet ja kaikenlainen yllytyshulluus koituu liian monen nuoren turmaksi”, toteaa palopäällikkö Isto Heikkinen

Etelä-Savon alueella kuoli vuonna 2023 kolme ja loukkaantui 23 nuorta.** Edellisvuoteen verrattuna suunta on oikea, laskemaan päin, mutta silti jokainen tapaus on liikaa.  

Yhdessä nuorten puolella  

Etelä-Savossa on tehty tiivistä yhteistyötä eri tahojen välillä nuorten liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi. Esimerkiksi Punainen Liitu -esitys (Avautuu uuteen ikkunaan) tuo liikenneonnettomuuksien seuraukset nuorten nähtäville ja kuultaviksi koskettavalla tavalla.  

”Teemme jatkuvasti töitä nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Liikenneturvan nettisivuilta löytyy ilmaisia opetusmateriaaleja liikenneturvallisuusaiheiden käsittelyyn nuorten kanssa. Ne ovat kaikkien oppilaitosten ja nuorten parissa työskentelevien käytettävissä. Lisäksi eri tahot järjestävät nuorille turvallisuusaiheisia tapahtumia”, Karvonen kertoo.  

Lisätietoja

Eini Karvonen, Liikenneturva Etelä-Savo, 040 535 8898
Seppo Porokka, Itä-Suomen poliisi, 0295 456 661
Jani Jämsä, Etelä-Savon pelastuslaitos, 040 129 5196

*Liikenneturva selvitti 15–24-vuotiaiden suhtautumista liikenteeseen toukokuussa 2022. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 929 nuorta, joista B-ajokortillisia oli 72 prosenttia. 

**Tarkastelu perustuu Tilastokeskuksen tilastoimiin, poliisin tietoon tulleisiin tieliikenneonnettomuuksiin vuosina 2021–2023. Nuorilla tarkoitetaan 15–24-vuotiaita. Vuosi 2023 on ennakkotietoja.