Siirry sisältöön
Autoilija pitää turvaväliä edellä ajavaan.

Puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin

Suomalaisilla on erilaisia tapoja hahmottaa ja arvioida turvaväliä liikenteessä. Liikenneturvan kyselystä käy ilmi, että yli puolet suomalaisista kuljettajista ei tiennyt, mikä on riittävän pitkä turvaväli taajamanopeudessa.

Taajamassa, 40 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa, turvavälin tulisi olla vähintään puolet nopeudesta eli 20 metriä. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista autoilijoista alle puolet tiesi vastauksen oikein. Vastaajista 54 prosenttia uskoi, että riittävä turvaväli olisi noin 8–13 metriä.

Taajamanopeuksissa, 40 km/h ajaessa, turvavälin edellä ajavaan on hyvä olla metreinä…

N=2015

Ajoneuvon pysähtymismatka muodostuu reagointi- ja jarrutusmatkasta. Äkkitilanteessa kuljettajalta kuluu yleensä vähintään sekunti, ennen kuin hän havaitsee vaaran ja ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi.

”Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin 7 metriä. Ajoneuvon pysäyttämiseen 40 km/h nollaan menee siis noin 18 metriä”, valaisee Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä. 

Maantienopeuksilla hyvässä ajokelissä turvavälin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä vähintään sama kuin nopeuslukema eli esimerkiksi 80 km/h vauhdilla 80 metriä.

Turvavälin seurannassa käytössä monet keinot

Suomalaisilla on erilaisia tapoja pitää sopivaa turvaväliä edellä ajavaan. Vastaajista 85 % seuraa ainakin melko usein, että etäisyys edellä ajavaan pysyy sopivana pelkkää kaasupoljinta käyttäen. Liikenneturvan Kivilä näkee tavan hyvänä lähtökohtana.

”Liikenteestä tulee joustavampaa, kun turvavälit ovat tarpeeksi pitkiä ja vauhtia voi säädellä kaasun avulla. Jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa, joutuu mukautumaan toisen vauhtiin jarrupoljinta käyttämällä ja ajamisesta tulee helposti nykivää. Lähtökohtana kaasupolkimen käyttö turvavälin ylläpitäjänä on hyvä, mutta se ei ole kuitenkaan riittävä.”

Myös auton tekniikka saattaa auttaa turvavälin pitämisessä, mutta on hyvä muistaa, ettei se ota huomioon esimerkiksi kelin huonontumista.

Miten usein autoa ajaessasi arvioit turvaväliä edellä ajavaan autoon..?

Luvut prosentteina. N=1431

Riittävä turvaväli on olennainen osa ennakoivaa ajoa

Kivilän mukaan liikenteessä ajetaan turhan usein liian lyhyillä turvaväleillä. Ratkaisuksi hän tarjoaa ennakoivan ajon ajattelumallia, johon riittävä turvaväli kuuluu olennaisesti.  

”Ennakoiva ajo on tilanteiden ennustamista, riskien tunnistamista ja niiden torjumista omaa toimintaa muuttamalla. Ennakoivalla kuljettajalla on tilaa ja aikaa toimia liikenteessä paremmin.”

Jättämällä riittävän pitkän etäisyyden edellä ajavaan, myös ohitusturvallisuus etenkin maantienopeuksilla kasvaa. Ohittajalla on mahdollisuus palata takaisin omalle kaistalle häiritsemättä ohitettavien matkantekoa.

”Ei ole niinkään väliä, miten arvioi turvavälin, kunhan se on riittävä ja liikenne sujuu jouhevasti. Muut positiiviset vaikutukset seuraavat, sillä ajaminen on huomattavasti turvallisempaa, taloudellisempaa ja rennompaa, kun turvaväli edellä ajavaan on riittävä”, Kivilä painottaa.

Testaa, miten auton pysähtymismatka vaihtelee eri nopeuksilla ja olosuhteissa.

*Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Norstat Finland Oy huhtikuussa 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.