Sähköpotkulautaonnettomuuksia ehkäistävä tehokkaammin
Sähköpotkulautaonnettomuuksien ehkäisy vaatii lisää mahdollisuuksia säätelyyn ja tankojuopumuksen promillerajan asettamista. Liikenneturvan kysely* kertoo, että promillerajaa sähköpotkulautailuun kannattaa myös 87 prosenttia suomalaisista. Lausunnossaan Liikenne- ja viestintäministeriön tekemästä sähköpotkulautailun arviomuistiosta Liikenneturva kiinnittää huomiota myös liikenneonnettomuuksien kovaan yhteiskunnalliseen hintaan.
Sähköpotkulautailun turvallisuustilanteen korjaaminen vaatii toimenpiteitä. Liikenne- ja viestintäministeriön arviomuistiossa sähköpotkulautailussa on monia hyviä toimia. Yksi näistä on promilleraja. Merkittävä osa sähköpotkulautaonnettomuuksista ja LVM:n arviomuistiossa esitetyn arvion mukaan lähes joka kolmas pyöräilyonnettomuus tapahtuu humalassa.
”Humalassa ei pitäisi olla asiaa minkään liikennevälineen kuljettajaksi, mutta laki ei tällä hetkellä riittävästi estä humalassa pyöräilyä tai sähköpotkulautailua. Tankojuopumuksella on kova hinta myös yhteiskunnallisesti”, huomauttaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.
Liikenneonnettomuuksilla miljardikustannukset
Arviomuistiossa liikenteen onnettomuuksista aiheutuneet kustannukset on laskettu uusiksi. Yhteensä tieliikenteen onnettomuuksien aiheuttamat kustannukset olisivat tällä laskentatasolla vuositasolla noin 2,7 miljardia. Siitä lähes puolet (45 %) koostuu pyöräily- ja kymmenesosa sähköpotkulautaonnettomuuksista.
”Uusi laskelma tuo esiin sen, että aikaisemmin käytetyt arviot liikenneonnettomuuksien kustannuksista ovat olleet liian varovaisia. Traficom on aikaisemmin arvioinut koko tieliikenteen onnettomuuskustannuksiksi 1,1 miljardia vuonna 2022. Pelkästään pyöräilyn onnettomuuskustannuksiksi on LVM:n arviomuistiossa laskettu 1,238 miljardia ja sähköpotkulautailun onnettomuuskustannuksiksi 275 miljoonaa. Noista summista tankojuopumukseen liittyvien onnettomuuksien kustannukset olisivat siten puolen miljardin luokkaa”, luettelee Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen.
Arviomuistion esiin tuomat kustannukset yhteiskunnalle ovat erittäin vahva perustelu laajennetulle säätelylle. Arviomuistion suosituksista on kuitenkin jätetty pois toimilupajärjestelmän toteuttaminen vuokralautatoimintaan. Järjestelmällä kunnat voisivat pitkälti itse räätälöidä itselleen sopivimmat ratkaisumallit.
”Toimilupajärjestelmä on ainoa keino, jolla voidaan puuttua vuokralautatoiminnan perusongelmaan eli lautojen liialliseen lukumäärään ja niiden kasautumiseen tietyille alueille. Työkalut ratkaisun löytämiseksi tulee antaa ongelmien eteen joutuneille kunnille”, Anteroinen korostaa.
Liikenneturva pitää seuraavia toimenpiteitä ehdottoman tärkeinä:
- Toimilupajärjestelmä, jolla kunnat ja kaupungit voivat puuttua mm. sähköpotkulautojen määrään alueellaan.
- Promilleraja tankojuopumukseen.
*Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä maaliskuussa 2023. Kantar Publicin toteuttamaan kyselyyn vastasi maaliskuussa 1073 henkilöä, joista autoilevia oli 823.