Siirry sisältöön
Nainen laittaa puhelimen pois näkyvistä matkan ajaksi.

Suomalaiset käyttävät kännykkää ratissa enemmän kuin eurooppalaiset

Seitsemän kymmenestä suomalaisesta kertoo pelkäävänsä kännykkää käyttäviä kuljettajia liikenteessä. Kuitenkin kansainvälisessä tutkimuksessa suomalaiset kertovat käyttävänsä puhelinta ajon aikana huomattavasti keskiarvoa enemmän. Liikenneturva muistuttaa, että kuskin tärkein tehtävä on auton turvallinen kuljettaminen.

Tarkkaamattomuus tuplaa onnettomuusriskin

Kansainvälisessä tutkimuksessa suomalaiset pärjäsivät muita huonommin, kun kysyttiin puhelimen käytöstä ajon aikana. Kaksi viidestä (39,6 %) suomalaisesta kertoo lukeneensa viestejä tai selanneensa somea samalla kun ajaa.* Eurooppalainen keskiarvio samasta luvusta on huomattavasti pienempi: 23,2 %.

Suomalaiset (44,4 %) kertovat myös puhuvansa puhelimeen ajon aikana niin, että se on kädessä, huomattavasti kansainvälistä keskiarvoa (22,2 %) enemmän.

”Monet kuljettajat aliarvioivat kännykän käytön aiheuttamat riskit ja uskovat, että heille sattuu onnettomuus vähemmän todennäköisesti kuin muille. Tutkimusten mukaan tarkkaamattomuus kuitenkin vähintään tuplaa onnettomuuteen joutumisen riskin. Peräänajoriski on jopa kahdeksankertainen”, Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen kertoo.

Katseen siirtyminen pois liikenteestä on riskialtteinta

Moni suomalainen pelkää kännykuskeja. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 70 % kertoi viimeisen vuoden aikana pelänneensä kävellessä ainakin silloin tällöin kännykkään keskittyvää autoilijaa. Autoa ajaessa samaa pelänneitä oli 72 %.**

Puhelinta käyttävän kuljettajan katse siirtyy pois liikennetilanteesta samalla kun ajoneuvo etenee esimerkiksi viidenkympin vauhdissa 28 metriä kahdessa sekunnissa. Käytännössä hän ajaa hetken ikään kuin sokkona.

Tarkkaamattomuuden lähteellä ei ole merkitystä, vaan sillä miten pitkäksi aikaa katse siirtyy. Kaikki toiminnot ajon aikana pitäisi kyetä suorittamaan alle kahden sekunnin vilkaisuilla. Onnettomuuteen joutumisen riski lähtee tutkimusten perusteella kasvamaan tämän jälkeen.

Jääskeläinen antaa vinkin kaikille kuljettajille: turvallinen ajaminen on ensisijaista, kaikki muu toissijaista.

”Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Äkilliset muutokset jäävät huomaamatta, jos kuljettaja keskittyy esimerkiksi viestittelyyn. Moni ei tule ajatelleeksi, että tarkkaamattomuus vaikuttaa myös onnettomuuden vakavuuteen, kun jarrutus viivästyy”, Jääskeläinen sanoo.

Ajattele itseäsi kävelijänä viimeisen 12 kk aikana.
Oletko pelännyt seuraavien syiden takia?

Ajattele itseäsi autoilijana viimeisen 12 kk aikana.
Oletko pelännyt seuraavien syiden takia?

*Kansainvälinen ESRA-tutkimus (E-Survey of Road Users’ Attitudes) kartoittaa liikennekäyttäytymistä, -asenteita ja -mielipiteitä eri maissa. Tuoreimmat tulokset on kerätty vuoden 2023 aikana. ESRA3:n vastasi yli 42 000 tienkäyttäjää yhteensä 39 eri maasta. Suomen tuloksia on verrattu eurooppalaisiin valtioihin, joita tutkimuksessa oli mukana yhteensä 22.

**Liikenneturva selvitti suomalaisten asenteita tarkkaamattomuudesta marraskuussa 2024. Kyselyn toteutti Verian. N=1035, joista autoilijoita 82 %.