...ajonaikainen kurotteleminen ja etsiminen autosta niin ikään tuplaa riskin. Tarkkaamattomuus kahdeksankertaistaa peräänajo-onnettomuuteen joutumisen riskin(Crash Risk of Cell Phone Use While Driving (Avautuu uuteen ikkunaan)). Tarkkaamattomuus vaikuttaa neljällä tavalla Visuaalinen: katse...
Lue lisää
...tunnistettu myös liikenteen vaarojen havainnointitaitojen merkitys, joita onkin pyritty kehittämään lupaavin tuloksin. Hatfieldin ja kollegoiden tutkimuksissa (2017 & 2019) tarkasteltiin australialaisen ”uuden sukupolven” pyöräilykasvatusohjelma Safe Cyclen vaikuttavuutta. Safe Cyclessa aiemmista...
Lue lisää
...keväällä julkaisemassa liikenneturvallisuusvaikutusten selvityksessä (Avautuu uuteen ikkunaan), jossa arvioitiin: ”jos noin 30 000 17-vuotiasta hankkisi vuosittain B-kortin, 17-vuotiaiden henkilövahinkoon johtavien liikenneonnettomuuksien määrä kasvaisi noin 30-40 vuosittaisella tapauksella.” Nuorten onnettomuudet siirtyneet...
Lue lisää
...Varsinkin muutostilanteissa nopeuksien valvontaa on syytä lisätä niin piste- kuin keskinopeusmittauksin, jotta uusi kulttuurin muutos todella tapahtuu. Muuttuneesta tilanteesta on myös tiedotettava riittävästi. Muutokset on perusteltava ja muistutettava uusien rajoitusten...
Lue lisää
...ajon kieltämisestä alle 18-vuotiailta ajokortillisilta. Liikenneturva ehdottaa lisäksi yöllä ajamisen rajoittamisen laajentamista kaikkiin viikonpäiviin, ei vain viikonloppuöihin. Nuorten vakavat onnettomuudet painottuvat viikonloppuöihin, kuitenkin arkisinkin alaikäisten kuljettajien onnettomuuksista noin 15 %...
Lue lisää
...Järvinen, Finnreha-Handi Finland Oy. Tässä pisteessä osallistujat pääsevät Jukan johdolla tutustumaan erilaisiin autoon asennettaviin apuvälineisiin. Piste on ulkotiloissa. Pukeutuminen sään mukaisesti. Piste 2: Lääkäri-liikenneopettaja-yhteistyö kuljettajan ajokyvyn arviointiprosessissa. Mikä toimii? Mitä...
Lue lisää
...löytyvät tutkimukset ja arvioidaan hyvin tiukoin kriteerein: ovatko yksittäisten tutkimusten tulokset luotettavia ja menetelmällisesti oikein tehtyjä. Näin päästään luotettavimpaan todistusvoimaan ja saadaan kattavin kuva ilmiöstä. Pyöräilykypäristä on parin viime vuoden...
Lue lisää
...kypärä pelastaisi vuosittain 85 ihmisen hengen ja estäisi yli2500 loukkaantumista. (SWOV) Strategiassa viitataan pyöräilykypärän käyttövelvoitteen mahdollisiin negatiivisiin vaikutuksiin heikoin tieteellisin näytöin. Perusteluihin tulisi lisätä laadukkaampaa tutkimusnäyttöä. Olivier, Esmaeilikia & Grzebieta...
Lue lisää
...17.4.–13.5.2024 välisenä aikana yhteensä 6 030 henkilöä ja alueella Savo 303 henkilöä. Haastattelut kerättiin Kantar Media Finlandin Forumissa. Kyseessä on Verianin käyttämä vastaajapaneeli, jonka tiedonsiirrossa hyödynnetään internetiä. Tulosten tilastollinen virhemarginaali...
Lue lisää
...erityistä huomiota ja käyttää tarvittaessa muitakin keinoja, kuin pelkkiä liikennemerkkejä”, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Marja Pakarinen muistuttaa. Työmailla ei huolehdita riittävän hyvin siitä, että tilapäiset kulkureitit ovat toimivia ja esteettömiä liikkumisen...
Lue lisää
...kyydissä. Taksinkuljettajan turvavyön käyttö Liikenteessä Turvaistuin Turvaistuinta on hyvä käyttää 150 cm pitkäksi asti. Lapselle turvallisin paikka autossa on turvaistuimessa takapenkillä selkä menosuuntaan. Turvaistuin Liikenteessä Ikääntyneelle sopiva auto ja apuvälineet...
Lue lisää
...ehtii painaa jarrupoljinta. Tätä kutsutaan reaktioajaksi. ”Esimerkiksi 40 kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee sekunnin aikana jo 11 metrin verran. Tämän lisäksi tulee jarrutusmatka, joka on hyvissä olosuhteissa noin 7 metriä. Ajoneuvon...
Lue lisää