...suunnittelussa ja valmistelussatoteutetaan infradirektiivin edellyttämiä turvallisuusarviointeja, ja siten liikenneturvallisuudenparantaminen pysyy niissä tärkeänä tavoitteena. Nollavision tulee toimia pohjana myösinfravalintoja tehdessä. Sen sijaan huolestuttavaa on ns. pienten parantamistoimien rahoituksen vähäisyys, vuodessa keskimäärin...
Lue lisää
...säätelee ruumiinlämpöään läähättämällä, joten se saa lämpöhalvauksen huomattavasti helpommin kuumassa autossa” Taskinen muistuttaa. Auton ilmastointi tulee mahdollisuuksien mukaan pitää päällä, jotta auton sisälämpötila pysyy viileänä. Ohikulkijoille kannattaa jättää lappu tiedoksi,...
Lue lisää
...lapsen kavereiden vanhempien kanssa. ”Yhdessä voidaan vaikkapa sopia, että puhelin pysyy repussa koulumatkan ajan. Hyvä vaihtoehto koulutien aloitukseen on myös kävelevä koulubussi, jossa pieni ryhmä naapuruston lapsia kulkee yhdessä kouluun...
Lue lisää
Onnettomuustilanteessa jokaisella tienkäyttäjällä on velvollisuus auttaa. Pysy rauhallisena, auta loukkaantuneita, hälytä apua ja varoita muuta liikennettä. Liikenneturva muistuttaa sekä auttajia että ohikulkijoita siitä, että kuvaaminen ei koskaan kuulu onnettomuuspaikalle. Näin...
Lue lisää
...Tärkeämpää on ottaa liikenneturvallisuusasiat pysyväksi osaksi työpaikan turvallisuuskulttuuria, vaikka se ottaakin usein aikaa. Henkilöstöä kannattaa kuulla ja kannustaa Työntekijät ovat parhaita asiantuntijoita oman työnsä ja omien työmatkojensa turvallisuuspuutteista. Henkilöstöä kannattaakin...
Lue lisää
...on automatisoituneita myös liikenteessä. Tavat eivät kuitenkaan ole pysyviä, vaan niitä voi muuttaa. Jos tunnistat jonkin huonon tavan, kannattaa siitä päästä eroon ja luoda tilalle jotain uutta. Haastammekin sinut pohtimaan...
Lue lisää
...pysymistä avustavat tai tukevat järjestelmät (Avautuu uuteen ikkunaan)ehkäisevät ajautumista pientareelle tai vastaantulijoiden kaistan puolelle esimerkiksi tärisyttämällä rattia tai tekemällä ohjausliikkeen. Löysitkö vastauksen? Jaa sivu Facebook Twitter LinkedIn Tulosta Lisää aiheesta...
Lue lisää
...antaa valinnanvapautta ainoastaan kääntymiseen eli käännyttäessä risteyksestä poistumiseen, ei ryhmittymiseen ennen risteystä eli risteykseen saapumisessa. Ryhmittymiseen liittyvät säännöt ovat pysyneet entisellään eli siihen ei ole tullut valinnanvapautta ja uudesta tieliikennelaista...
Lue lisää
...todennäköisesti riitä turvalliseen ajamiseen. ”Aina ei tule ajatelleeksi omassa ajamisessa piileviä riskejä. Kuljettajana on kuitenkin muistettava kuljettajan vastuu. Jos terveys ei riitä turvalliseen ajamiseen, on ratista pysyttävä poissa. Näin ehkäistään...
Lue lisää
...kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä”. Asenteet muuttuneet ajan kuluessa Kun turvavyön asennus- ja käyttöpakko astuivat voimaan, vastarinta turvavyötä kohtaan oli vahvaa. Esimerkiksi alkuaikoina saatettiin hakea ”lääketieteellisiin syihin” vedoten lääkärintodistuksia, jotta...
Lue lisää