...mitään ikärajaa ei ole. Monissa maissa sähköpotkulaudan kuljettajalle on asetettu ikäraja12 ja 16 ikävuoden välille. Suomessa ei tällä hetkellä ole ikärajaa tähän. European Traffic Safety Council (ETSC) suosittelee, että sähköpotkulaudan...
Lue lisää
...Helmets: Systematic Reviews on Legislation, Effects of Legislation on Cycling Exposure, and Risk Compensation. School of Mathematics and Statistics Transport and Road Safety (TARS), Sydney, Australia. Radun, I. & Olivier,...
Lue lisää
...ESPAD-tutkimus 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Raportti 40/2019. Dovilé Adminaité-Fodor, Jenny Carson & Graziella Jost. 2021. Reducing road deaths among young people aged 15 to 30. European Transport Safety...
Lue lisää
...yhdistelmä toimii. Syy heijastimen käyttämättömyyteen on useimmiten unohdus. Siksi heijastinmuistutus oikea-aikaisesti on toimiva keino. *Meta-analysis of the effect of road safety campaigns on accidents, AAP 2011 Linkit ja liitteet Heijastin...
Lue lisää
...Ajokorttilain avaaminen on keinoista ilmeisin. Tartutaan tähän mahdollisuuteen. Käytännössä Liikenneturvan esittämiä toimia, joihin voit palata täältä. Pasi Anteroinen Toimitusjohtaja *Liikenneturvan lausunto *Safe System ajattelu ja nollavisio (Avautuu uuteen ikkunaan)(pdf) Kysy...
Lue lisää
...keltaisen tai punaisen kortin? Halutessanne voitte tutkia mopon virittämisen vaikutusta enemmän Liikenneturvan pysähtymismatkatestin avulla. Toinen aste https://youtu.be/r83T2ARScqI Tehdään yhdessä SafeSpaceAutoon https://youtu.be/x80h5y73EOM?list=PL0McFvjKHj-AWzWOD4cFvouKVRJTM2q1E Mikä on nopeuden merkitys pysähtymismatkalle? Introducing Musta Kartio https://youtu.be/EYhom4FQLs8...
Lue lisää
FläktGroup Finland aloitti yhteistyön Liikenneturvan kanssa aloituskyselyllä. Tarkkaamattomuus nousi teemoista esiin ja siihen haluttiin panostaa. Tulevan vuoden suunnittelu on jo pitkällä. FläktGroup Finlandin Safety Excellence Engineer Niko Lehti tuli taloon...
Lue lisää
...oli mukana alkoholi. Näiden turvallisuusongelmien vuoksi ei ole perusteltua rajata polkupyöräilyä mikroliikenteen promillerajan ulkopuolelle. Pyöräilyn promillerajat ovat yleisiä eri maissa: 22 Euroopan maassa, myös Hollannissa, oli promilleraja European Traffic Safety...
Lue lisää
...tuttu Youtube-vaikuttaja Kampanjavideoita (kuten #SafeSpaceAutoon (Avautuu uuteen ikkunaan) sekä Ei mitään mutkuja (Avautuu uuteen ikkunaan)) Jokainen oppilas tekee itselleen arvostelunumerot kirjoittamalla numerot 1-5 eri papereille. Numeroiden tulee olla selkeästi kirjoitettu,...
Lue lisää
...bittiavaruuteen hukkuva kirjoitelma vaan tahdonilmaus. Suunnitelmallisuus on liikenneturvallisuustyön yksi tärkeimmistä elementeistä. Sekä European Transport Safety Council että Maailman terveysjärjestö WHO ovat korostaneet tämän askeleen merkitystä. Se on kuin talon rakennusurakan...
Lue lisää
...saakka valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan. Yksi toimenpide on maanteiden nopeusrajoitusten tarkastelu liikenneturvallisuusnäkökulmasta. Maissa, joissa on otettu käyttöön systemaattinen liikenneturvallisuuden parantamisohjelma ”safe systems approach”, liikenneturvallisuuden paraneminen on ollut kaikkein nopeinta. Ohjelma sisältää turvallisuuden...
Lue lisää
Jokainen valinta vaikuttaa, että auto pysyy tiellä. Miten toimit kaveriporukassa? Osoitatko arvostusta jos riskinotosta liikenteessä kerrotaan tai jaetaan somessa kuvia? Vai uskallatko kyseenalaistaa riskikäyttäytymistä? Varmistetaan yhdessä, että kaveriporukka palkitsee järkevästä...
Lue lisää