Siirry sisältöön
Kuljettaja ja kaksi matkustajaa autossa.

Usein kuultua nopeusrajoitusten noudattamisesta

Moottori menee rikki, jos ajaa hiljaa?

Väärin. Hiljempaa ajamisessa on enemmän hyötyjä kuin haittoja. Hyötypuolena ovat esimerkiksi polttoaineen kulutuksen väheneminen ja sitä myötä myös turvallisuuden parantuminen, koska pysähtymismatkat ovat lyhyempiä. Taloudellisessa ajossa kiihdytetään ripeästi tavoitenopeuteen ja pyritään välttämään hyvällä ennakoinnilla tarpeettomia pysähdyksiä. Etenkin taajamassa pysähdykset ja kiihdytykset nostavat polttoaineen kulutusta. Asiaa voi verrata vaikkapa polkupyöräilyyn: sopiva vaihde ja rauhallinen vauhti kuormittaa vähemmän kuin kovaa vauhtia polkeminen.

Olen nopeammin perillä, kun ajan ylinopeutta

Hyödyt ovat hyvin minimaaliset tai olemattomat kun kyseessä on lyhyt matka. Ylinopeus lisää riskiä liikenteessä. Pysähtymismatkat pitenevät. Reagointimatkat pidentyvät. Polttoaineen kulutus kasvaa ja myös kuljettajan stressitasot voivat nousta. Enemmän hyötyä on siitä, että lähtee viisi minuuttia aikaisemmin liikkeelle.

Jäät jalkoihin, mikäli noudatat nopeusrajoituksia

On tärkeä muistaa, että nopeusrajoituksilla on syynsä. Voimme kokea painetta muilta tienkäyttäjiltä, mutta kuljettaja on se, joka painaa kaasupoljinta. Voit olla esimerkkinä muille ja sitä kautta vaikuttaa muihin tiellä liikkujiin positiivisesti. Mikäli nopeutesi nousee näissä tilanteissa, on syytä miettiä omaa käyttäytymistään.

Nopeusvalvonta ja kameravalvonta ovat kiusantekoa ja rahastusta

On kaikkien etu, että rajoituksia ja liikennesääntöjä noudatetaan. Mikäli koet valvonnan kiusantekona, on syytä miettiä omaa liikennekäyttäytymistä. Kun noudattaa rajoituksia sekä sääntöjä on liikkuminen stressittömämpää eikä tarvitse jännittää kiinni jäämistä.

Hyvissä olosuhteissa voi ajaa ylinopeutta

Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, vakavia liikenneonnettomuuksia tapahtuu enemmän kesällä. Hyvät olosuhteet houkuttelevat riskinottoon ja sitä myötä nopeudet kasvavat. Fysiikan lait tulevat kuitenkin jossain vaiheessa vastaan ja auto karkaa hallinnasta. Hyvissäkin olosuhteissa ylinopeus pidentää sekä reagointi- että pysähtymismatkaa. Myös törmäysvoimat kasvavat ja mahdollisuudet selviytyä onnettomuudesta pienenevät

Koska on kiire, voin ajaa ylinopeutta

Ei voi. Lyhyellä matkalla hyödyt jäävät olemattomiksi haittoihin nähden. Ylinopeudella ei saada menetettyä aikaa kirittyä kiinni. Riskejä on enemmän kuin hyötyjä. Kiireen välttää lähtemällä 5-10 minuuttia aikaisemmin liikkeelle.

Koska on turvallinen auto voin ajaa ylinopeutta

Auton turvallisuusjärjestelmät on suunniteltu toimimaan tyypillisissä liikennetilanteissa ja nopeuksissa. Fysiikan lait tulevat joskus vastaan ja myös uusi, nykyteknologialla varustettu turvallinen auto lähtee lapasesta, kun nopeutta on liikaa. Ylinopeus lisää reagointi- sekä pysähtymismatkaa. Ratin ja penkin välistä löytyy edelleen auton tärkein järjestelmä.

Ohitustilanteessa voin ajaa ylinopeutta hetkellisesti

Ohittaminen ei anna erillislupaa ylinopeudelle. Harkitse ohitustarvetta aina ennen ohitukseen lähtöä.  Ohituksen hyödyt ovat varsin mitättömiä etenkin taajamaliikenteessä. Jos jatkuvasti ajaudut tilanteisiin, jossa koet ohitustarvetta, on omaa nopeuskäyttäytymistä tarkasteltava kriittisemmin.

Tietyöalueella voi ajaa ylinopeutta yöaikaan, kun ketään ei ole töissä

Mikään tilanne ei salli ylinopeutta. Yöaikaankin tietyöalueilla voidaan työskennellä tai tiessä on rakenteellisia poikkeavaisuuksia, minkä vuoksi nopeusrajoitukset on asetettu. Alhaisemmat nopeusrajoitukset tietyömailla ovat ennen kaikkea turvallisuuden takia.