Ikääntyneelle sopiva auto ja apuvälineet
Ajovuosien mukanaan tuoma kokemus ja harkintakyky ovat ikäautoilijan vahvuuksia. Vanhenemisella on myös toinen puolensa: huomiokyky heikkenee, voimat vähenevät, näkö ja kuulo heikkenevät eikä kroppa enää kestä törmäyksiä. Auton valinnalla voi helpottaa ajotehtävää ja lisätä ajoturvallisuutta.
Huomioi auton turvallisuus
Avaa lyhyt tarkistuslista (Avautuu uuteen ikkunaan)(PDF) ja arvioi, miten nykyinen tai tuleva auto täyttää siinä olevat kohdat.
Autokaupoilla Liikenneturvan kattavampi arviointilomake (Avautuu uuteen ikkunaan)(PDF) voi helpottaa eri automallien vertailua.
Passiivinen ja aktiivinen turvatekniikka
Passiivinen turvatekniikka lieventää onnettomuuden seurauksia. Ajoneuvojen turvallisuuden kehittämisessä on perinteisesti keskitytty kolariturvallisuuden parantamiseen. Tavoitteena on ollut entistä turvallisempi auton rakenne, törmäyskestävyys sekä matkustajien suojaaminen törmäyksiltä auton sisällä ja sen ulkopuolella.
Aktiivinen turvatekniikka tähtää onnettomuuden ennaltaehkäisyyn. Sen tehtävä on varoittaa tai puuttua ajamiseen silloin, kun kuljettajan tai muun tielläliikkujan toiminta tai toimimatta jättäminen voi johtaa onnettomuuteen. Jatkuva ajoneuvojen tekninen kehitystyö on tuonut autoihin älyteknologiaa ja erilaisia kuljettajan toimintaa avustavia turvajärjestelmiä. Nämä järjestelmät voivat myös merkittävästi helpottaa autoilua.
Sekä passiivinen että aktiivinen turvatekniikka tekevät ajamisesta turvallisempaa. Auton ikä vaikuttaa kuitenkin usein sen turvallisuuteen. Keskimäärin uudemmat autot suojaavat paremmin henkilövahingoilta sekä ovat ajo-ominaisuuksiltaan vanhoja parempia. Ikääntyneiden keskuudessa on paljon uuden auton ostajia. Vuonna 2018 uuden auton ostajista 24 prosenttia oli yli 70-vuotiaita Kantar TNS:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan (Avautuu uuteen ikkunaan). Ikääntyessä keho haurastuu ja toimintakykykin heikkenee vähitellen. Turvatekniikan vammoja lieventävästä ja kuljettajan tahattomia virheitä korjaavasta vaikutuksesta on hyötyä.
Turvavyö ja turvatyynyt tärkeitä
Passiivisesta turvatekniikasta ehdottoman tärkeitä ovat turvavyö ja turvatyynyt. Oikein kiinnitetty turvavyö estää kuljettajaa ja matkustajaa törmäämästä onnettomuustilanteessa auton kovia sisätiloja vasten. Uusin turvavyöteknologia esikiristää turvavyön automaattisesti törmäystilanteessa, jolloin se suojaa parhaalla mahdollisella tavalla vöissä kiinni olijaa.
Myös turvatyynyt suojaavat iskuilta auton sisällä. Auton turvatyyny on törmäyksessä sekunnin murto-osassa täyttyvä energiavaimennin. Turvatyynyt suojaavat sekä edestä että sivulta tulevissa törmäyksissä. Niillä voidaan parhaimmillaan estää ja lieventää vammoja, jotka syntyvät päähän, ylävartaloon ja lonkkiin sekä polviin, jalkateriin ja nilkkoihin. Turvatyynyt eivät korvaa turvavöitä, vaan ovat turvavöiden antamaa suojaa täydentäviä lisälaitteita.
Aktiivinen turvatekniikka auttaa kuljettajaa
- auton hallinnassa (ajonvakautusjärjestelmä)
- kaistalla ajossa ja kaistanvaihdossa (kaistavahti, kaistanvaihtoavustin)
- välttämään törmäyksen (hätäjarrutusjärjestelmät)
- pimeällä ajamisessa (automaattiset kaukovalot, pimeännäköavustin)
- peruuttamaan ja pysäköimään (mm. peruutuskamera ja pysäköintitutka)
- vireyden valvonnassa (virevahdit)
- sallitun nopeuden hallinnassa (mukautuva vakionopeudensäädin).
Turvajärjestelmien toiminta perustuu uusimpaan teknologiaan ja esimerkiksi tutkien ja sensoreiden käyttöön. Järjestelmät ovat koko ajan toiminnassa ja valmiina reagoimaan ympäristöön. Ne valvovat ympäristön tapahtumia silloinkin, kun kuljettajan huomio on jostain syystä muualla. Järjestelmät voivat reagoida ja vaikuttaa auton kulkuun hyvin nopeastikin.
Uudet turvajärjestelmät helpottavat ajamista vain silloin, jos niitä käytetään oikein. Ne voivat parantaa liikenneturvallisuutta, ellei kuljettaja muuta ajotapojaan, esimerkiksi nosta ajonopeutta ja aja entistä huolettomammin.
Katso tästä, miten turvatekniikka on hyödyksi (Avautuu uuteen ikkunaan)(PDF), kun toimintakyky heikkenee ikääntymisestä johtuen.
Lue lisää auton turvatekniikasta Liikenneturvan nettisivuilta.
Turvallisen ja sopivan auton valinta
Ennen uuden auton ostamista kannattaa ikänsä rattia pyörittäneen seniorin harkita, mihin autoa tarvitsee ja millaiset ominaisuudet autossa ovat itselle tärkeitä. Käyttötarpeet ja -tilanteet vaikuttavat siihen, millainen auto ja korimalli kannattaa valita. Eri autojen vertailu kannattaa.
Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin, kun olet ostamassa autoa:
- Käyttötarve ja elämäntilanteen muutokset
- Turvallisuus
- Ajo- ja käyttömukavuus
- Näkyvyys
- Taloudellisuus ja vähäpäästöisyys
- Onko pakko autoilla?
- Ennakoiva ajaminen on turvallista ja taloudellista
Käyttötarve ja elämäntilanteen muutokset
Auton ostajan on hyvä ennakoida, miten oma elämäntilanne tulee lähitulevaisuudessa muuttumaan ja vaikuttamaan auton käyttöön. Liikutaanko autolla yksin vai porukalla? Kuljetetaanko sillä lastenlapsia, lemmikkejä, tavaraa tai pyörätuolia? Millaisissa ympäristöissä autolla liikutaan? Kuinka pitkiä matkoja sillä ajetaan?
Auto hankitaan usein useaksi vuodeksi. Siksi on hyvä arvioida käyttötarpeita myös pidemmällä aikavälillä. Muutto kaupunkiin tai maalle sekä oman tai puolison terveydentilan heikkeneminen voivat muuttaa autolla liikkumisen ja sillä kuljettamisen tarpeita.
Esimerkiksi riittävän suuri tavaratila pyörätuolin tai rollaattorin kuljettamiselle voi olla tarpeen jossain vaiheessa. Myös auton sisällä olevat säilytystilat tulisi olla tarkoituksenmukaisia. Kuljettajan ulottuvilla pitäisi olla riittävästi säilytyspaikkoja pikkutavaroille, kuten käsilaukulle tai silmälaseille.
Turvallisuus
Iäkkäille auton turvallisuudella on erityisen suuri merkitys kehon haurauden vuoksi. Autoa hankkiessa turvatekniikkaan ja varusteluun on syytä kiinnittää huomiota.
Iäkkäillä kuljettajilla on usein vaikeuksia monimutkaisissa liikennetilanteissa ja risteyksissä. Tämä johtuu siitä, että tiedonkäsitteleminen hidastuu ajan myötä ja kuuluu luonnolliseen ikääntymiseen. Asiaa myös kompensoidaan usein hyvin esimerkiksi ajamalla rauhallisemmin, jotta on enemmän aikaa reagoida liikenneympäristössä tapahtuviin asioihin. Myös aktiivisesta turvatekniikasta voi olla apua.
Merkittävät muutokset terveydentilassa tai toimintakyvyssä voivat lopulta olla este ajamiselle. Vaikka nykypäivän autoissa on monia ominaisuuksia, jotka lisäävät turvallisuutta tien päällä, on autoa edelleen kyettävä ajaa itse. Tarkkaavaisuus, vireystila ja riittävän nopea lihastoiminta ovat olennaisia tekijöitä turvallisessa ajamisessa. Kehon ja mielen on pysyttävä mukana liikenteen rytmissä.
Euro NCAP on tähtiluokitusjärjestelmä, joka perustuu todellisiin eri automalleilla tehtyihin törmäystesteihin. Euro NCAP -törmäystesteissä viisi tähteä saanut auto on paras turvallisuudeltaan sekä autossa matkustaville että sen ulkopuolella liikkuville.
Myös Folksam julkaisee uusista autoista testituloksia Ruotsissa. Siirry tästä Folksamin sivuille (Avautuu uuteen ikkunaan) (ruotsinkielinen) selvittämään kuinka hyvän arvosanan nykyinen tai harkinnassa oleva auto on saanut.
Ajo- ja käyttömukavuus
Ikävuosien karttuessa arvostaa entistä enemmän hyvää ajoergonomiaa. Sisään ja ulos käynnin tulisi olla helppoa, mittariston selkeä, näkyvyyden hyvä, hallintalaitteiden helppokäyttöisiä ja istuma-asennon mukava pitkilläkin matkoilla.
Ajomukavuutta ja turvallisuutta parantavat kaikki sellaiset auton ominaisuudet, jotka helpottavat ajoneuvon käsittelyä, liikenteen havainnointia ja vuorovaikutusta muiden liikkujien kanssa. Autoista löytyy monenlaista tekniikkaa, joka auttaa kuljettajaa ajotehtävän hallinnassa. Auton ajo- ja käyttömukavuus vaikuttaa autoilun turvallisuuteen.
Autoon ja autosta pois
Autoon astumista ja sieltä poistumista helpottaa kevyt saranoistaan vaivattomasti kääntyvä ovi. Ovenkahvan olisi hyvä olla sellaisella etäisyydellä, että siihen ulottuu helposti auton sisällä ja kädensijat paikoissa, joissa niistä saa tukea. Myös oviaukon leveyteen ja istuimen korkeuteen maanpinnasta on hyvä kiinnittää huomiota. Liian matalalla olevalle istuimelle voi olla hankalaa, jopa kivuliasta, laskeutua. Sopivalla korkeudella oleva oviaukon kynnys ja sopivan leveä kynnyskotelo helpottavat autoon astumista ja sieltä poistumista.
Ajoasento
Ajoasennon tulisi olla mahdollisimman mukava. Huomiota kannattaa kiinnittää istuimen ja ohjauspyörän säätömahdollisuuksiin. Ohjauspyörää tulisi voida säätää sekä eteen ja taakse että ylös ja alas. Ajoasennon tulisi olla sellainen, että kuljettaja pystyy vaivattomasti käsittelemään ohjauspyörää, polkimia ja vaihteita. Ratin asentoa muuttamalla kuljettaja voi myös säätää tarvittaessa itselleen tilaa sisään ja ulos käyntiä varten.
Istuinta voidaan säätää joko sähköisesti tai manuaalisesti. Sähköisissä järjestelmissä eri kuljettajien yksilölliset ajoasennot voidaan tallentaa muistiin, josta ne on helppo palauttaa käyttöön kuljettajan vaihtuessa. Riittävän korkealla ja pystyssä oleva ajoasento saattaa tuntua parhaimmalta.
Myös pääntuen tulee olla säädettävissä oikealle korkeudelle, jolloin se ehkäisee niskavammojen syntymistä törmäyksissä. Uusin turvateknologia säätää vähän ennen törmäystä pääntuen automaattisesti sellaiseen asentoon, joka parhaiten ehkäisee pään ja niskan vammoja.
Kojelauta ja mittaristo
Kojelaudan ja mittariston selkeys auttaa keskittymään ajotehtävään. Teknologian kehittymisen myötä auton kojelautaan on sijoitettu entistä enemmän mittareita, näyttöjä ja painikkeita. Turha ja ajotehtävän kannalta toisarvoinen tieto tulisi voida piilottaa tai ottaa käyttöön vain haluttaessa. Kaikenlaisten säätötoimenpiteiden tulisi sujua mahdollisimman helposti.
Esimerkiksi liian lähellä toisiaan olevia ja pienikokoisia säätönappuloita on vaikea käyttää. Uusissa autoissa monia toimintoja voidaan säätää suoraan ratista. Tällaisesta monitoimiratista voidaan valita esimerkiksi haluttu radion kanava, jolloin kuljettajan ei tarvitse siirtää kättä ratista radion painikkeille. Myös puheäänellä ohjeita antava autonavigaattori on parempi vaihtoehto kuin reitin seuraaminen näyttöruudulta.
Automaattivaihteet
Automaattivaihteet ovat usein manuaalivaihteisia autoja mukavampia ajossa. Tutkimuksissa on tullut esiin, että ikääntyneet voivat hyötyä automaattivaihteisella autolla ajamisesta. Siirtymä manuaalivaihteisesta autosta automaattivaihteiseen autoon on kokeellisissa tutkimuksissa käynyt aktiivisesti autoilevilta ikääntyneiltä helposti. Opastuksen ja harjoittelun jälkeen automaattivaihteilla ajaminen sujui ongelmitta.
Automaattivaihteiseen autoon siirtyneet myös kokevat usein itse, että ajaminen on helpompaa. Kuljettajat kokevat havaitsevansa ajaessaan liikennemerkit, kanssaliikkujat ja liikenneympäristön paremmin. Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan automaattivaihteista näyttää olevan hyötyä myös silloin, kun ajotaitoa hankitaan uudestaan pitkän ajamattoman jakson tai vähäisen ajokokemuksen jälkeen.
Tavaroiden kuljettaminen
Tavaroiden kuljettaminen on vaivatonta ja helppoa silloin, kun takaluukku on helposti avattava ja suljettava ja tavaroiden nostaminen kyytiin käy ilman suurempia ponnisteluita. Etenkin farmarimallisissa autoissa takaluukku on usein vedettävä kiinni niin korkealta, että se voi tuottaa vaikeuksia. Tavaroiden pakkaaminen autoon voi olla hankalaa, jos tavaratilan etureuna on liian korkea. Autoa hankkiessa kannattaa kokeilla saako tavaroita pakattua mukaan vaivatta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että tilassa on kiinnitysmahdollisuus kuljetettavalle kuormalle.
Näkyvyys
Hyvä näkyvyys autosta joka suuntaan on tärkeää. Suurin osa kuljettajalle tärkeimmästä tiedosta tulee edestä, jonne on nähtävä mahdollisimman esteettömästi. A-pilarin, eli tuulilasin ja sivuikkunan välisen osan, tulisi peittää näkyvyyttä mahdollisimman vähän.
Kuljettajan tulee nähdä hyvin tausta- ja sivupeileistä. Tarvittaessa näkyvyyttä voidaan parantaa lisäpeileillä.
Myös ikkunat, valot, peilien säätämisen helppous sekä pesu- ja lämmityslaitteiden helppokäyttöisyys vaikuttavat siihen, miten hyvin kuljettaja näkee ulos autosta. Näkyvyys tulisi saada mahdollisimman hyväksi myös huonolla kelillä.
Vanhenemisen myötä hämärällä ja pimeällä näkeminen sekä silmän mukautumiskyky valoisuuden vaihteluun heikkenevät. Häikäisystä palautuminen kestää pitempään kuin nuorilla. Taustapeili voidaan säätää häikäisyä estävään asentoon manuaalisesti ja uusissa autoissa se tummenee pimeällä automaattisesti.
Kuljettajan näkemismahdollisuuksia pimeällä voidaan parantaa myös pimeänäköavustimella.
Taloudellisuus ja vähäpäästöisyys
Auton koko, korimalli, varustelu, käyttövoima ja moottori vaikuttavat sen energiankulutukseen ja päästöihin. Myös ajo-olosuhteet, ajotapa, liikenneympäristö sekä ajoneuvon kuormitus ja kunto vaikuttavat kulutukseen ja päästöihin.
Yleensä suuren auton hankinta-, ylläpito- ja käyttökustannukset ovat suurempia kuin pienen auton. Iso auto kuluttaa enemmän polttoainetta kuin pieni, minkä vuoksi ei kannata hankkia omiin tarpeisiin nähden liian suurta autoa. Moottorin koko kannattaa valita omien käyttötarpeiden mukaan. Esimerkiksi matkailuperävaunun kuljettamiseen tarvitaan teholtaan ja vääntömomentiltaan riittävän suuri moottori.
Jokainen uusi automalli Suomessa merkitään auton energiamerkinnällä. Energiamerkinnän avulla kuluttaja voi vertailla markkinoilla olevien automallien polttoaineenkulutus- ja päästötietoja.
Siirry tästä Traficomin Autovertaamoon (Avautuu uuteen ikkunaan), jossa pääset vertailemaan eri autojen polttoainekulutusta ja hiilidioksidipäästöjä keskenään hakutoiminnon avulla.
Onko pakko autoilla?
Moni miettii autoilun rajoittamista tai siitä luopumista sen vuoksi, että auton käyttö on kallista ja aiheuttaa ympäristölle haitallisia päästöjä. Hyvin toimiva julkinen liikenne helpottaa autoilun vähentämistä ja siitä luopumista. Tarvittaessa auton saa käyttöönsä myös vuokraamalla. Auton ostamisen järkevyyttä kannattaa miettiä erityisesti silloin, jos taloudessa on jo entuudestaan auto. Lisäksi on olemassa erilaisia sähköisiä liikkumisvälineitä, jotka saattavat kattaa omat liikkumistarpeet.
Lue lisää sähköisistä liikkumisvälineistä Liikenneturvan Sähköisellä liikkumisvälineellä -oppaasta.
Ennakoiva ajaminen on turvallista ja taloudellista
Ennakoiva ajaminen on paitsi turvallista, säästää se myös polttoainetta. Tarpeettomia kiihdytyksiä ja tiukkoja jarrutuksia välttämällä ajaa taloudellisesti. Esimerkiksi kaupunkien keskustoissa alhaisempaa nopeutta ajaminen voi jopa nostaa matkan keskinopeutta kulutuksen pienentymisen lisäksi. Lue lisää ennakoivasta ajamisesta.
Autoilun apuvälineet
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä käsi- ja jalkavoimien heikkous saattavat vaikeuttaa ajamisesta. Liikkumisen ongelmia omaavat voivat ajaa autoa siinä missä muutkin, jos autossa on tarvittavat apuvälineet ja terveys riittää turvalliseen autoiluun.
Erilaisilla autoilun apuvälineillä voi helpottaa muun muassa autoon menemistä ja sieltä nousemista. Kuljettajan lisäksi apuvälineistä voi olla hyötyä myös matkustajalle, jolla on ongelmia liikkumisessaan.
Esimerkkejä kevyistä apuvälineistä
- apukahva (helpottaa autosta ylös nousemista)
- kääntölevy (helpottaa autoon menemistä ja siitä ulos tulemista)
- turvavyön vedin (helpottaa turvavyöhön tarttumista).
Apukahva
Sisään- ja ulostuloa voi helpottaa irrallisella apukahvalla, josta saa tukea autoon mentäessä ja siitä ylös noustaessa. Apukahva sijoitetaan auton lukkoon aina käytön yhteydessä.
Kääntölevy
Istuimelle asetettava kääntölevy helpottaa sisään- ja uloskäyntiä. Levyn alapinta on liukumatonta ja sisäpinnat hyvin liukuvaa materiaalia. Kääntölevy mukautuu istuimen muotoihin.
Turvavyön vedin
Turvavyöhön voidaan kiinnittää vedin, joka helpottaa turvavyöhön tarttumista ja vyön vetämistä esille.
Autoilun apuvälineitä (apukahva, turvavyön vedin ja kääntölevy) myyvät muun muassa apuvälineliikkeet sekä Autoliitto. Hakemalla apuvälineiden nimillä tai sanoilla ”autoilun apuvälineet” löytyy eri toimittajia.
Autoon asennettavat apuvälineet
Autoihin voidaan myös asentaa erilaisia apuvälineitä, jotka helpottavat auton käyttöä ja ajamista. Jälkikäteen asennettavia apuvälineitä ovat muun muassa kääntöistuimet, käsihallintalaitteet ja erilaiset nostimet. Polkimia voidaan esimerkiksi korottaa, kaasu ja jarru voidaan muuttaa käsikäyttöisiksi ja autoon voidaan asentaa pyörätuolihissi tai -nostin. Näiden tarve ja turvallisuus arvioidaan yksilöllisesti. Asentaminen voi edellyttää muutoskatsastuksen tekemistä autoon.
Hallintalaitteisiin tehtävät muutokset edellyttävät myös ajonäytteen suorittamista, jolla osoitetaan, että autoa pystyy kuljettamaan turvallisesti muutosten jälkeen.
Erikoisistuimet
Autossa matkustamisen mukavuutta voi parantaa ergonomisilla erikoisistuimilla. Niissä on riittävästi säätömahdollisuuksia oikean istuma-asennon löytymiseksi. Erikoisistuimet vähentävät selkälihasten jännitystä ja vähentävät ajon aikana syntyviä selkävaivoja.
Kääntyvät istuimet
Kääntyvä kuljettajan- tai matkustajan istuin helpottaa merkittävästi sisään- ja uloskäyntiä. Kääntyvästä istuimesta hyötyvät eniten he, joiden lihasvoima jaloissa on heikko. Istuimesta on erityisen suuri hyöty pyörätuolia tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttäville. Istuinta voidaan kääntää 90 astetta sivusuunnassaan ja liuttaa ulos oviaukosta. Euroopassa istuinten on läpäistävä turvallisuustestit.
Käsihallintalaitteet
Erilaisilla lisäosilla on mahdollista muokata auton hallintalaitteita siten, että normaalisti jaloilla tehtäviä toimenpiteitä tehdäänkin käsillä, kuten kaasun käyttäminen käsikaasulla.
Autoon asennettavista apuvälineistä saa lisätietoa laitteita myyviltä tahoilta. Apuvälineitä myyvät ja asentavat yritykset kartoittavat käytettävän apuvälineratkaisun asiakkaan tarpeiden, toimintakyvyn ja auton perusteella. Usein palvelu kattaa tarvekartoituksen ja asennuksen lisäksi neuvonnan, käytön opastuksen ja huoltopalvelut. Lisäksi Invalidiliitosta saa lisätietoja vammaispalvelulain nojalla myönnettävistä tuista näiden hankintaan.