Siirry sisältöön
Piirroskuva kahdesta pyöräilevästä lapsesta.

Filla&Rilla – digitaalinen pyöräilykasvatuksen oppimisympäristö

Filla&Rilla on digitaalinen oppimisympäristö, joka on tarkoitettu 3.-6.-luokkien oppilaille turvallisen pyöräilyn oppimiseen. Oppimisympäristö toimii verkkoselaimella ja sen käyttö on ilmaista.

Tavoite
  • Kehittää lasten turvallisen pyöräilyn tietoja, taitoja ja asenteita.
  • Innostaa lapsia turvalliseen ja aktiiviseen pyöräilyyn
Nämä tarvitset
  • Tietokoneita tai tabletteja lapsille
  • Tietokone ja iso näyttö, jonka avulla voit tutustuttaa lapset Filla&Rillaan (video ja demo)

Filla&Rillan käyttö on helppoa ja maksutonta

Liikenneturvan digitaalinen oppimisympäristö Filla&Rilla (Avautuu uuteen ikkunaan) tarjoaa 3.–6. vuosiluokkien lapsille monipuolisia ja opettavaisia tehtäviä pyöräilyyn liittyen. Filla&Rilla on täysin maksuton ja sen käyttö on helppo aloittaa, sillä oppimisympäristöön ei tarvitse luoda tunnuksia eikä sinne tarvitse kirjautua.

Tutustu oppimisympäristön hahmoihin, Fillaan ja Rillaan, lyhyen videon (Avautuu uuteen ikkunaan) avulla. Katso myös oppimisympäristön demo (Avautuu uuteen ikkunaan), jotta näet, millaisia tehtäviä oppimisympäristö tarjoaa.  

Yksi taso per lukuvuosi

Filla&Rillan oppimisympäristö koostuu tasoista 1-4. Suosittelemme, että otat Filla&Rillan käyttöön oppilaiden kanssa 3. luokalla. Filla&Rilla on suunniteltu niin, että yhden lukuvuoden aikana kannattaa suorittaa yksi taso.

Yhden lukuvuoden aikana käytävään tasoon sisältyy neljä oppimisosiota. Yhden oppimisosion suoritukseen menee lapsilta aikaa noin 20 minuuttia. Yhden lukuvuosikokonaisuuden suorittamiseen kuluu siis aktiivista työskentelyaikaa noin 1 tunti ja 20 minuuttia.

Vuosiluokalla 3. aloitetaan tasosta 1, jolla käsitellään mm. pyörän kuntoa, turvavarusteita ja tavanomaisimpia liikennesääntöjä. Mikäli otat Filla&Rillan käyttöön myöhemmin kuin 3. luokalla, aloita tasojen suoritus ensimmäisestä tasosta.

Jokainen taso sisältää myös kaksi bonusosiota. Bonusosiot ovat lisätehtäviä, joiden tehtävät tukevat jo aiemmin opittuja asioita.

Jokaisen oppimisosion jälkeen oppilas voi ladata itselleen todistuksen, johon on kirjattu tehtäviä kotona tai koulumatkalla tehtäviksi. Näin vanhemmat saadaan mukaan pyöräilykasvatukseen.

Loppukeskustelu

Jokaisen osion suorittamisen jälkeen on hyvä jättää hetki aikaa loppukeskustelulle.

  • Millaisia asioita osiossa opetettiin?
  • Mitä lapset oppivat?
  • Tuntuiko joku asia lapsista vaikealta tai yllättävältä?
  • Mikä oli mielenkiintoisin tehtävä?
  • Millaisia tehtäväehdotuksia todistuksessa luki?

Lapsia on hyvä kannustaa pyöräilemään vapaa-ajalla, sillä opitut asiat jäävät paremmin lasten mieliin, kun he kertaavat niitä liikenteessä. Voitte järjestää pyöräilyretken läheiselle liikuntapaikalle tai kirjastoon, jolloin pyöräilyä tulee harjoiteltua myös koulupäivän aikana.