Heijastin on tärkeä turvavaruste
Hämärän ja pimeän aikaan on tärkeää käyttää heijastinta, jotta ei ”katoa pimeyteen”. Myös tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa yleensä käyttämään heijastinta pimeän aikana.
Alle on koottu useampi vinkki heijastinteeman käsittelyyn alkuopetuksessa. Poimi vinkeistä ryhmällesi sopivimmat tai toteuta kaikki.
- Saada lapset ymmärtämään, että heijastin on pimeällä ja hämärällä liikuttaessa tärkeä turvavaruste.
- Saada lapset ymmärtämään, että heijastimen heijastava pinta kuluu käytössä ja heijastin on siksi hyvä välillä uusia.
- Lisätä lasten ja perheiden heijastimien käyttöä.
- Taskulamppuja
- Heijastimia
- Tuunaamista varten: helmiä, kumilankaa ja hakaneuloja tai papukaijalukkoja
Tehtäviä toteutettavaksi
Video
Näytä lapsille Pimeällä heijastin auttaa näkymään liikenteessä -video.
Heijastimen paikka
Näytä lapsille alapuolella olevaa, Minne pistäisit heijastimen? -kuvaa. Keskustelkaa heijastimen sopivasta sijoittelusta ja määrästä.
Heijastintesti
Tee lasten kanssa heijastintesti.
Katso alla oleva video ja toteuta lasten kanssa yksinkertainen ja hauska taskulampputesti alla olevien kirjallisten ohjeiden avulla. Heijastimen heijastava pinta kuluu käytössä. Siksi on toisinaan hyvä tarkistaa heijastimen toimivuus ja vaihtaa heijastin tarvittaessa uuteen. Testi kertoo, toimivatko lasten heijastimet vielä niin kuin pitääkin. Hyvä heijastin palauttaa valon ja loistaa kirkkaasti.
Kirjalliset ohjeet heijastintestin tekemiseen:
- Monen lapsen kotoa ja vaatteista löytyy erilaisia heijastimia. Pyydä lapsia tuomaan heijastimia (ja taskulamppuja) kouluun testin tekemistä varten.
- Aseta heijastimet esille.
- Neuvo lapsia tarkastelemaan heijastimia taskulampun takaa noin viiden metrin päästä.
- Neuvo lapsia asettamaan taskulamppu nenän päähän.
- Testin tulos selviää seuraavalla tavalla: Hyvä heijastin palauttaa valon kirkkaasti katsojan silmiin ja loistaa. Jos heijastin ei palauta valoa ja loista kirkkaasti, kannattaa se vaihtaa uuteen.
Heijastinaiheinen kotitehtävä
Anna lapsille heijastinaiheinen kotitehtävä. Kotitehtävä löytyy Liikenneturvan opetusmateriaalisivulta.
Heijastimen tuunaus
Toteuta lasten kanssa heijastinten tuunaaminen heijastinnauhan askartelun avulla.
Jokainen lapsi tarvitsee heijastimen tuunausta varten heijastimen. Anna lasten valita itsellensä mieluisimmat helmet ja pujottaa ne kumilankaan. Kumilanka kestää tavallista lankaa paremmin arkikäytössä, joten nauha kannattaa tehdä mieluiten kuminalangasta.
Tämän jälkeen koristeltu helminauha kiinnitetään heijastimeen ja heijastin vaatteisiin joko hakaneulan tai papukaijalukon avulla.
Lisävinkki: Tuunattu heijastin on mieluinen ja hyödyllinen isän- tai äitienpäivälahja.
Heijastinesittely
Pyydä lapsia esittelemään jokin käytössä oleva heijastin. Esimerkiksi tämän voi toteuttaa luokassa niin, että kukin lapsi vuorollaan esittelee oman heijastimensa. Heijastin voi olla myös osa vaatetta tai reppua.
Heijastimien laskenta
Kootkaan ryhmän heijastimet yhteen ja tehkää heijastinmatematiikkaa. Heijastimia voi
- luokitella esim. värin, muodon, koon ja materiaalin mukaan
- laskea. Kuinka monta heijastinta on yhteensä? Entä kuinka monta heijastinta on kussakin luokitellussa ryhmässä. Esim. Kuinka monta eläinheijastinta on?
Loppukeskustelu
Miksi on tärkeää käyttää heijastinta?
Vastaus: Heijastimen kanssa liikkuva ihminen näkyy liikenteessä paremmin ja kauempaa. Myös tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa yleensä käyttämään heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessa.
Mihin heijastin kannattaa ripustaa?
Vastaus: Paras paikka heijastimelle on noin puolen metrin korkeudella maasta. Mitä useampi heijastin on käytössä, sen parempi. Myös heijastinliivit ja muut heijastavat yksityiskohdat vaatteissa lisäävät näkyvyyttä pimeän aikaan.
Missä heijastin on keksitty?
Vastaus: Jalankulkuheijastimen voidaan sanoa olevan suomalainen keksintö. Sen keksi 1940–50-lukujen taitteessa maanviljelijä Arvi Lehti.
Myös huoltajia on tärkeää muistuttaa heijastimen käytön tärkeydestä. Sekä vanhemmat että lasten parissa työskentelevät aikuiset ovat lapselle tärkeitä roolimalleja, joiden toimintaa lapset kopioivat.