Siirry sisältöön
Pyörällä liikkuva lapsi on pysähtynyt tienlaitaan ja puhuu puhelimessa

Kiperä kävely – kännykän käyttö ja tarkkaavaisuus liikenteessä

Harjoituksella havainnollistetaan, kuinka vaikeaa on keskittyä kahteen asiaan yhtä aikaa. Kun katse ja ajatukset eivät ole liikenteessä, syntyy vaaratilanteita.  

Tavoite
  • Saada omakohtainen kokemus, miltä tuntuu tehdä useampaa asiaa yhtä aikaa. (muutettu) 
  • Ymmärtää, että kännykkää ei ole turvallista katsoa liikenteessä. 
Nämä tarvitset

Ennakkovalmistelut 

Tee seuraavat aloitusvalmistelut oppilaiden kanssa. 

  1. Etsi sopiva tila kävelyreittiä varten. Kävelyn voi suorittaa esimerkiksi luokan tai salin reunoja pitkin. Reitin voi myös teipata lattiaan. 
  2. Pyydä oppilaita tekemään muutama kirjainkortti, jossa lukee isolla jokin kirjain. 
  3. Tulosta muutama liikennemerkki, esim.   

Tehtävän toteutus 

  1. Jaa oppilaille roolit. Tehtävän suoritukseen tarvitaan 
    • kolme vapaaehtoista kävelijää 
    • yksi ajanottaja 
    • yksi kirjainkortin näyttäjä  
    • muutama liikennemerkin näyttäjä (HUOM! Vain yksi liikennemerkki näytetään/ kävelykierros) 
    • yksi oppilas, joka merkitsee taululle suoritusajat (häiriötön suoritus ja suoritus häiriön kanssa)  
    • muut oppilaat toimivat tarkkailijoina ja laskevat, kuinka monta sanaa kävelijä keksi 
  2. Ohjeista kävelijät kävelemään reitti mahdollisimman nopeasti. Ajanottaja ottaa ylös kunkin kävelijän kävelyajan ja merkitsijä merkitsee sen taululle ylös. 
  3. Toisen kävelykierroksen aikana kävelijän tehtäviä lisätään. Hänen tulee kävellä reitti edelleen mahdollisimman nopeasti. Kävelijälle näytetään kirjainkorttia ja liikennemerkkiä radan eri puolilta. Kirjainkortti näytetään heti radan alussa. Kävelijän tehtävänä on keksiä ja sanoa ääneen mahdollisimman monta kyseisellä kirjaimella alkavaa sanaa. Reitin lopuksi kävelijän tulee kertoa, mikä liikennemerkki hänelle näytettiin.   
  4. Kävelyn päätteeksi suoritusaika ja keksittyjen sanojen määrä merkitään taululle. 
  5. Lopuksi vertaillaan tuloksia. 

Loppukeskustelu 

Käy lopuksi lasten kanssa loppukeskustelu seuraavien kysymysten avulla.  

  • Oliko kävelijöiden mielestä useamman asian samanaikainen tekeminen haastavaa? Mikä oli vaikeinta? Mistä haastavuus johtui? 
  • Miten harjoitus liittyy liikenteessä liikkumiseen? 
  • Mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa keskittymisen herpaantumiseen liikenteessä? 
  • Onko kännykän käyttäminen liikenteessä yleistä? 
  • Mitä kaikkea voi jäädä liikenteessä huomaamatta, jos katsoo kännykkää? 
  • Oletko joutunut läheltä piti -tilanteeseen katsottuasi kännykkää? 
  • Mikä auttaa keskittymään liikenteeseen?  

Kännykkä kannattaa laittaa käsien ulottumattomiin, kun liikkuu liikenteessä. Mikäli käytät puhelinta, pysähdy ensi turvalliseen paikkaan ja ota vasta sitten puhelin käteen.