Liikennesäännöt haltuun -materiaali
Liikenneturvan liikennesäännöt haltuun -materiaali on suunniteltu liikennesääntöjen opettamiseen, oppimiseen sekä leikkimieliseen visailuun. Aineisto sisältää 23 visakysymystä tai -väittämää erilaisista liikennetilanteista sekä niiden vastaukset perusteluineen.
- Kasvattaa lasten ja nuorten tietoja ja taitoja liikkua turvallisesti liikenteessä
- Tarjota liikennekuvia, joiden avulla liikennetilanteiden ja -sääntöjen opettaminen ja oppiminen on helpompaa ja hauskempaa
- Liikennesäännöt haltuun-materiaali (Avautuu uuteen ikkunaan)
- tietokoneen
- tulostimen, dokumenttikameran ja iso näytön tai pelkän ison näytön
Ennakkovalmistelut
- Lataa PowerPoint-materiaali omalle koneellesi.
- Valitse materiaalista ryhmällesi sopivimmat liikennetilannekuvat. Valinnassa on hyvä ottaa huomioon lasten/nuorten ikä, heidän käyttämät kulkutavat ja paikallinen liikenneympäristö.
- Vuosiluokilla 1–2 kannattaa keskittyä erityisesti kävelijän liikennesääntöihin (esim. diat 3–14 ja 49–50) (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
- Vuosiluokilla 3–6 kannattaa keskittyä erityisesti pyöräilysääntöihin ja joukkoliikenteessä liikkumiseen (esim. diat 13–50) (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
- Vuosiluokilla 7–9 kannattaa valita käsiteltävät diat oppilaiden kulkutapojen mukaan.
- Näytä materiaali suoraan ison näytön kautta tai vaihtoehtoisesti tulosta se ja näytä dokumenttikameran ja ison näytön avulla.
Tehtävän toteutus
Hyödynnä valitsemiasi liikennetilannekuvia pitämällä ryhmälle leikkimielinen liikennetietovisa. Pienryhmien tehtävänä on yhdessä keskustellen päättää yhteinen vastaus materiaalin kysymyksiin tai väittämiin. Kukin ryhmä yrittää kerätä mahdollisimman monta pistettä. Yksi oikea vastaus on yksi piste. Kunkin kysymys-/väittämädian jälkeen on tärkeä käydä läpi oikean vastauksen perustelut, jotka löytyvät vastausdialta.
Lisäksi materiaalia voi hyödyntää seuraavilla tavoilla:
Lähiympäristön tutkiminen materiaalin avulla
Tutkikaa materiaalin liikennetilannetta luokassa ja lähtekää sitten ulos liikenteeseen etsimään paikka, jossa on samanlainen liikennetilanne.
Kun lapset ja nuoret pääsevät havainnoimaan ja harjoittelemaan tilannetta oikeassa liikenneympäristössä, he oppivat asian parhaiten. Esimerkiksi retket ja siirtymät liikuntatunnille tarjoavat hyviä tilaisuuksia pysähtyä keskustelemaan erilaisista liikennetilanteista oikeassa liikenneympäristössä.
Valitkaa viikon/kuukauden liikennetaito
Liikennesäännöt haltuun -materiaalin kuvista voi valita luokkaan/ryhmään viikon tai kuukauden liikennetaidon. Kun kuvasta keskustellaan useamman kerran, lapset ja nuoret omaksuvat säännön paremmin.
Loppukeskustelu
Kaikki lapset ja nuoret tarvitsevat liikenteessä liikkumisen tietoja ja taitoja ja harjoittelua. Oikeassa liikenteessä liikkumisen tilanteita kannattaa hyödyntää liikennesäännöistä keskusteluun. Oman hyvän esimerkin näyttäminen on tärkeää ja tehokasta liikennekasvatusta.
Tämän liikenneasian opiskelimme koulussa – Viesti huoltajille
Koulussa käsitellyistä liikenneteemoista kannattaa viestiä huoltajille esim. Wilman tai muun käytössä olevan viestintäsovelluksen kautta. Näin huoltajat voivat osaltaan tukea lasten liikenneosaamisen kehittymistä. Kopioi alla oleva teksti ja lähetä se oppilaiden huoltajille.
Olemme tänään koulussa opiskelleet kävelyn ja pyöräilyn liikennesääntöjä. Olemme käyneet läpi mm. seuraavia asioita:
- Missä on jalankulkijan paikka liikenteessä?
- Missä saa pyöräillä?
- Miten tie ylitetään turvallisesti?
- Kuka väistää ajoradan ja pyörätien risteyksessä?
- Millaisia liikennemerkkejä kävelijän ja pyöräilijän pitäisi tuntea?
Liikennesääntöjä olisi hyvä kerrata myös kotona. Sääntöjä kannattaa käydä läpi silloin, kun lasten kanssa kuljetaan liikenteessä. Näin lapset oppivat yhdistämään liikennesäännöt omaan liikenneympäristöönsä.
Näytäthän myös itse hyvää esimerkkiä turvallisesta liikennekäyttäytymisestä!
Voit tutustua Liikennesäännöt haltuun -opetusmateriaaliin Liikenneturvan verkkosivuilla.