Liikenneturvallisuusaiheinen viestintätehtävä
Osallista lapset ja nuoret vaikuttamaan liikenneturvallisuusaiheisen viestintätehtävän avulla. Alta löydät tarkemmat ohjeet ja orientointivideot liikenneturvallisuusaiheisiin.
- osallistaa lapset ja nuoret vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen
- saada lapset ja nuoret oivaltamaan, että jokaisen toiminnalla on merkitystä liikenneturvallisuudelle
Esimerkiksi:
- kynä ja paperi
- tietokone
- kamera
Tehtävän toteutus
1. Orientoi lapset ja nuoret liikenneturvallisuusaiheisiin ja näytä Liikenneturvan video/videoita.
Alakoulu
Yläkoulu
Halutessanne voitte tutkia mopon virittämisen vaikutusta enemmän Liikenneturvan pysähtymismatkatestin avulla.
Toinen aste
2. Kysy lapsilta ja nuorilta esimerkiksi seuraavat kysymykset:
- Millaisia huomioita olet tehnyt liikenteestä koulumatkoilla?
- Toimivatko ihmiset liikennesääntöjen mukaisesti/turvallisesti?
- Mistä asioista olisi hyvä muistuttaa liikenteessä liikkujia?
3. Ohjeista ryhmä tekemään yksin tai pienryhmissä jokin seuraavista:
- mielipidekirjoitus
- juliste
- video
- valokuva
- esitys
Esimerkkiaiheita tehtävän toteutukseen:
- Älä käytä kännykkää, kun liikut liikenteessä
- Käytä kypärää pyöräillessä/sähköpotkulautaillessa
- Näy heijastimen avulla pimeässä
- Käytä valoja ja heijastimia pyöräillessä
- Huomioi lapset liikenteessä
- Turvavyö pelastaa -vain jos sitä käytetään
- Turha kiire pois liikenteessä
- Pyöräilijän ja sähköpotkulautailijankaan ei kannata kaahailla
- Miksi liikenteessä on sääntöjä?
- Aikuinen – näytä hyvää esimerkkiä liikenteessä
- Kun ajat, et ota
- Miksi mopon virittäminen on vaarallista?
- Miksi nopeusrajoituksia kannattaa noudattaa?
- Millaisen kuljettajan kyydissä on mukava matkustaa?
Vinkki
- Liikenneturvan Flickr-tilillä (Avautuu uuteen ikkunaan) on paljon kuvia ja infograafeja, joita voi tehtävässä hyödyntää.
- Liikenneturvan YouTube-kanavalla (Avautuu uuteen ikkunaan) on nähtävillä paljon erilaisia videoita.
Loppukeskustelu
Valmiit tuotokset on tärkeä esitellä ja laittaa mahdollisuuksien mukaan myös muiden nähtäville. Pyydä siis lapset ja nuoret esittelemään tuotoksensa toisilleen. Lapset voi ohjeistaa myös vertaisarvioimaan toistensa tuotoksia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä hyödyntäen: