Finländarna underskattar säkerhetsbältets nytta vid tätortshastigheter
Att fästa bilbältet är ett snabbt och enkelt sätt att skydda sig själv och sina medpassagerare. Enligt Trafikskyddets enkäter upplevs säkerhetsbältet skydda mer vid höga hastigheter än vid tätortshastigheter. Verkligheten är den motsatta.
Enligt Trafikskyddets enkät anser 96 procent av finländarna att det skulle kännas mycket farligt att åka bil utan säkerhetsbälte vid en hastighet på hundra kilometer i timmen.* Något färre (88 procent) upplever att det känns mycket farligt att köra utan säkerhetsbälte även om hastigheten är 50 km/h.
”Vid landsvägshastigheter räcker inte nödvändigtvis användningen av säkerhetsbälte för att rädda passagerarna, utan då räknas bilens hela säkerhetsutrustning. Särskilt vid tätortshastigheter minskar användningen av säkerhetsbälte avsevärt risken för att omkomma eller skadas vid en olycka”, berättar Sami Kivilä, utbildningshandledare vid Trafikskyddet.
Att inte använda bilbälte utsätter även andra passagerare för fara
Av dem som svarade på enkäten uppgav 94 procent att de krävde att personer som åker med dem i bilen använder säkerhetsbälte. Föraren kan besluta att bilen inte startar förrän alla har spänt fast säkerhetsbältet.
Det är viktigt att använda säkerhetsbälte både i fram- och baksätet. En passagerare utan bälte i baksätet utsätter inte bara sig själv, utan även andra passagerare för fara.
”En passagerare utan bälte i baksätet kan orsaka en femfaldig dödsrisk för en passagerare i framsätet som använder bälte”, påminner Kivilä.
Ett fastspänt säkerhetsbälte säkerställer att även bilens övriga säkerhetsteknik är till nytta: den fungerar inte som planerat om passageraren inte hålls i sätet vid kollisionen.
Bilbältet räddar även vid låga hastigheter
Ibland hör man sägas att säkerhetsbältet är onödigt, eftersom man vid en kollision kan stöda sig med handen till exempel mot instrumentbrädan. Om hastigheten är högst 7 kilometer i timmen kan en vuxen person eventuellt med händerna hindra att slungas mot bilens konstruktioner. Därför är det viktigast att alltid spänna fast säkerhetsbältet oberoende av hastigheten eller sträckans längd.
När kollisionshastigheten fördubblas fyrdubblas kollisionsenergin. Vid en hastighet på femtio kilometer i timmen är människans vikt vid kollisionen fyrtiodubbel, och vid en hastighet på hundra kilometer i timmen ännu fyra gånger större.
”Vid plötsligt stopp är kollisionsvikten för en person som väger 70 kg alltså 2 800 kg vid en hastighet på 50 kilometer i timmen och vid 100 kilometer i timmen redan 11 200 kg”, räknar Kivilä.
*Trafikskyddet utredde finländarnas synpunkter på användningen av säkerhetsbälte. Enkäten som genomfördes av Norstat Finland Oy i april 2024 besvarades av 2015 personer.