Gå till innehållet
Moottorikelkkailija ajaa jäällä

Isen är förrädisk även för snöskoterförare – drunkningar alltför vanliga

När snöskotersäsongen tar fart påminner Trafikskyddet om att en snöskoter är ett fordon vars förare måste känna till reglerna för snöskoteråkning. Snöskoterföraren ska veta var det är tillåtet och otillåtet att köra med snöskoter, samt när snöskoteråkningen blir otrygg. När man kör på isen ska man vara säker på att den bär.

Antalet snöskotrar i Finland har ökat stadigt. Även om man kör med snöskoter i terrängen är det fråga om ett fordon vars förare måste känna till reglerna för snöskoteråkning: var man får köra med snöskoter och var inte, vilka är hastighetsbegränsningarna samt ålders- och körkortskraven. Trafikskyddets kontaktchef Petri Niska påminner också om att rattfylleri är ett brott även med snöskoter.

”Fortfarande ingår alkohol i ungefär varannan ödesdiger snöskoterolycka. En snöskoter är ett motorfordon och en snöskoterförare har samma promillegräns som en bilist. En smart förare kör visserligen spiknykter”, betonar Niska.

Drunkning skoterförarens allmän dödsorsak

Med snöskoter kan man köra på officiella leder, inofficiella spår, terräng och isområden. Att köra snöskoter ingår inte i allemansrätten, så snöskoterföraren ska utreda tillståndspraxisen i området.

”På en officiell snöskoterled behövs inget separat tillstånd, men föraren ska ha minst ett T-klass körkort. På de inofficiella snöskoterspåren varierar tillståndspraxis från område till område och tillståndet ska finnas innan man kör ut i spåret. I terrängen får man köra snöskoter endast med markägarens tillstånd”, förklarar Niska.

Endast i undantagsfall får man köra på väg med snöskoter. Enligt lagen tillåts tillfällig användning av snöskoter på väg när det är nödvändigt på grund av terrängförhållandena eller när man är tvungen att korsa vägen.

För att köra snöskoter på isområden behövs inget separat tillstånd, men vattendragen är förknippade med många slags risker Dödsfallen till följd av drunkning förblir en topp i snöskoterförares olycksstatistik: sex av tio snöskoterolyckor med dödlig utgång sker på isen.*

”Om man kör på isen ska man vara helt säker på dess hållbarhet och känna till vattendragets strömställen och isfria områden. Isläget varierar också från år till år, så isläget från föregående år kan inte användas som grund för innevarande års körrutt”, påpekar Niska.

Utrustningen i skick även vid snöskoteråkning

Ordentlig körutrustning och en vederbörligen fastsatt hjälm ökar säkerheten för snöskoterförare. När man rör sig i terrängen vintertid måste man också beakta vinterns spratt.

”På vintern kan förhållandena förändras snabbt. Om snöyran överraskar, är att sänka hastigheten det säkraste sättet att hålla skotern på spåret och stanna kvar på den själv. Den vanligaste orsaken till olyckor är att man spårar ur på de egentliga lederna och kolliderar med ett hinder. För nödsituationer hjälper appen 112 Suomi som installerats i mobilen och en fulladdad telefon”, räknar Niska upp.

Repetera de centrala reglerna för snöskoterkörning:

  • En snöskoter får köras av en person som fyllt 15 år. På den officiella snöskoterleden och vid korsning av vägen ska föraren ha minst ett T-klass körkort.
  • Man får köra snöskoter på officiella snöskoterleder. Ta reda på tillståndspraxis innan du kör på inofficiella spår. I terrängen får man köra snöskoter endast med markägarens eller markinnehavarens tillstånd. Undvik vattendrag om du inte är säker på isens bärkraft. Snöskoterleden har högertrafik.
  • Snöskoterförare och passagerare ska använda ändamålsenlig skyddshjälm – även i öppna slädar som dras med snöskoter.
  • Känn till hastighetsbegränsningarna: i terrängen får man köra högst 60 km/h på markområdet. På istäckta vattenområden får man köra högst 80 km/h, på snöskoterleder 60 km/h. Den högsta tillåtna hastigheten för en släde med passagerare är 40 km/h. Körhastigheten som lämpar sig för situationen är ofta betydligt lägre än så.
  • Rattfylleri är ett brott även med snöskoter. Hoppa i sadeln enbart nykter.

*Registret över olyckor i vägtrafik och terrängtrafik som undersökts av undersökningskommissionerna för trafikolyckor, olyckor åren 2014–2023.