
Nästan en tredjedel av bilisterna kör sina däck så slut som möjligt
I söder väcks redan tanken på att byta vinterdäcken till sommarringar. Trafikskyddet påminner om att varierande väglag och nattfrost kan överraska även i södra Finland, så det lönar sig att noggrant överväga däckbytet. Att köra slut vinterdäcken och använda dem som så kallade sommardäck rekommenderas inte heller.
Vinterdäck ska användas fram till slutet av mars om vädret eller väglaget kräver det. Om förhållandena är vintriga och vägarna hala, ska vinterdäck användas även efter mars. Bilens förare ansvarar för att bilen har rätt däck.
Bilens kontroll beror på däckens grepp
Enligt Trafikskyddets enkätundersökning* anser 97 procent av de finländska bilisterna att det är viktigt att bildäcken är i gott skick. Enligt samma undersökning kör 30 procent av bilisterna däcken så slut som möjligt innan de skaffar nya.
”Det här resultatet verkar lite motstridigt. Majoriteten anser att det är viktigt att däcken är i gott skick, men å andra sidan säger en stor del av respondenterna att de kör sina däck nästan helt slut. Däcken är en av de viktigaste säkerhetsutrustningarna i bilen. De är den enda kontaktytan mellan bilen och vägen och deras skick kan ha en betydande inverkan på fordonets beteende under körningen”, påminner Sami Kivilä, utbildningshandledare vid Trafikskyddet.
Mät däckens mönsterdjup och kontrollera lufttrycket
Lufttrycket i däcken ska följas upp cirka en gång i månaden. I samband med detta lönar det sig också att kontrollera däckens mönsterdjup.
Enligt lagen ska mönsterdjupet på vinterdäck vara minst 3 mm och på sommardäck 1,6 mm, men redan innan dessa värden har uppnåtts har däcken förlorat en stor del av sina greppegenskaper.
”På nya vinterdäck är slitytornas mönsterdjup cirka 10 mm och på sommardäck cirka 8 mm. Det är skäl att följa med mönsterdjupet och skaffa nya däck i tillräckligt god tid. Även här lönar det sig att vara förutseende”, betonar Kivilä och bekräftar att det inte lönar sig att köra slut vinterdäck i egenskap av sommardäck.
”Trots att dubbfria vinterdäck kan användas även när den tillåtna användningstiden för dubbade vinterdäck är över, är de inte avsedda för sommarförhållanden. Köregenskaperna hos slitna friktionsdäck särskilt vid vått och varmt väglag samt i överraskande situationer är ofta relativt dåliga. Bromssträckan är också längre än för sommardäck.”
Tips för däckbyte
Om du är det minsta osäker på att själv byta däck ska du låta ett proffs sköta bytet.
- Planera däckbytet enligt väglaget och fundera på var och när du ska köra för att inte överraskas av väglaget.
- Kontrollera däckens skick och mönsterdjup. Skaffa vid behov nya däck.
- Kontrollera däcktrycket både i samband med bytet och regelbundet efter det. De rätta värdena hittar du i bilens instruktionsbok, i bränslepåfyllningsluckan eller i förarens dörrkarm.
- Lyft bilen med en ordentlig domkraft och från rätt punkt. Du kan kontrollera lyftpunkten i bilens instruktionsbok.
Kom ihåg att dra åt bultarna på nytt efter att du kört 50–100 kilometer. Du ska alltid dra åt bultarna igen efter att däcket varit loss från bilen.
*Trafikskyddet utredde finländarnas tankar om trafiken i slutet av 2024. Enkäten genomfördes av Veria i november 2024 och besvarades av sammanlagt 1 035 personer, av vilka 82 procent var bilister.