Gå till innehållet
Autoilija puhdistaa tuulilasin myös sisäpuolelta.

Solbländning en delorsak till cirka fem trafikolyckor per år med dödlig utgång

En klar vårsol kan på ett ögonblick orsaka bländning för bilförare. Föraren måste då vara uppmärksam. Trafikskyddet och Institutet för olycksinformation OTI lyfter fram saken, eftersom det enligt OTI årligen har inträffat i genomsnitt fem trafikolyckor med dödlig utgång, där bländning sannolikt varit en bidragande faktor.

Vårsolen skiner klart och lågt, en våt vägyta kan öka reflektionen och en frusen, smutsig eller sliten vindruta kan störa sikten. I bilen ska föraren alltid vara fokuserad oberoende av omständigheterna.

I genomsnitt fem olyckor per år

Institutet för olycksinformation OTI:s trafiksäkerhetschef Esa Räty granskade under åren 2014–23 trafikolyckor med dödlig utgång som orsakats av person- och paketbilister i dagsljus och klart väder*. Av dessa olyckor var 51 sådana där undersökningskommissionerna för trafikolyckor hade nämnt solbländning som en faktor som begränsat sikten.

”Solbländning har sannolikt haft betydelse i dessa olyckor. I genomsnitt handlar det om fem sådana olyckor per år som orsakas av person- eller paketbilsförare. Hälften av dem har lett till att fotgängare eller cyklister omkommit”, bekräftar Räty.

Om solen bländar bilens förare eller sikten annars är svag, ska föraren agera utan dröjsmål.

”Man får och kan inte köra i blindo. Man ska omedelbart sänka hastigheten om bländningen hindrar sikten. Det är viktigt att hålla ett ordentligt säkerhetsavstånd i alla väder”, betonar Lari Mäkelä, utbildningshandledare vid Trafikskyddet.

Håll koll på vindrutans skick och renhet

Vindrutans skick och renhet har betydelse. Efter vintern kan vindrutan vara smutsig också på insidan. Det lönar sig att rengöra glaset ordentligt både på insidan och på utsidan. Det är bra att med jämna mellanrum kontrollera torkarbladens skick och se till att spolarvätskan inte tar slut.

”Om vindrutan har mycket skråmor lönar det sig att byta ut den, eftersom den repade vindrutan förvandlas till en reflexyta när solen skiner snett på den. Det lönar sig också att reparera stenskott utan dröjsmål så att de inte hinner växa sig stora och störa sikten”, betonar Mäkelä.

Mäkelä påminner också om användningen av solskyddet. ”Det lönar sig att ha solglasögonen med sig eller färdigt i bilen, så att de kan tas i bruk vid behov. Den viktigaste faktorn sitter däremot alltid mellan ratten och bänken: förbered dig på resan i tid, förutse förhållandena och ha tillräckligt med säkerhetsmarginal.” 

Kom ihåg dessa:

  • Om du blir bländad eller sikten har försämrats på grund av lera eller is, sänk hastigheten enligt situationen. Håll ett ordentligt säkerhetsavstånd.
  • Reparera eventuella stenskott utan dröjsmål eller byt till ett nytt vindruta.
  • Rengör vindrutan och övriga glasytor på både utsidan och insidan.
  • Kontrollera torkarbladens skick, byt ut dem vid behov och se till att det finns tillräckligt med spolarvätska.

Ytterligare information

utbildningsinstruktör Lari Mäkelä, Trafikskyddet, tfn 020 7282 381

trafiksäkerhetschef Esa Räty, Institutet för olycksinformation OTI, 040 922 1365

*Institutet för olycksinformation OTI. Trafikolyckor med dödlig utgång 2014–2023, där en person- eller paketbilist orsakat olyckan. Självmord och sjukdomsattacker har uteslutits ur materialet. Man påträffade 51 trafikolyckor med dödlig utgång som skett i dagsljus och klart väder. I dessa hade undersökningskommissionen nämnt bländning som en riskfaktor och/eller en trafikteknisk medlem hade antecknat solbländning som en faktor som begränsat sikten.