Gå till innehållet
Laita matkapuhelin pois ajon ajaksi.

Användning av utrustning under körning

Användning av mobiltelefon utan handsfree-utrustning är inte tillåtet för förare av motorfordon. Förbudet mot användning av mobiltelefon som stör koncentrationen gäller även cyklister. Navigatorn ska placeras i fordonet på ett sådant sätt att den inte hindrar förarens sikt. Det är tillrådligt att lägga undan din mobiltelefon under körning, så att dess närvaro inte lockar till användning under körning.

Ungefär en av sju förare som har använt telefonen under körning i Finland utsätts för farliga situationer på grund av telefonanvändningen. Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor har användningen av mobiltelefoner i genomsnitt varit inblandad i 3–5 trafikolyckor med dödlig utgång varje år.

Nästan hälften har skickat eller skrivit meddelanden eller använt sociala medier under körning (Trafikklimatet 2018).

Lagen förbjuder användning av kommunikationsutrustning under körning

Enligt lagen får föraren av ett motorfordon inte använda kommunikationsutrustning på ett handhållet sätt under körning. I ett fordon får man inte heller använda en teknisk anordning så att användning stör eller äventyrar körningen. Förbudet mot störande användning gäller därmed alla fordonsförare, också cyklister.

Effekt av att använda mobiltelefon vid körning

Problemen med användningen av telefonen under körning är relaterade till både hanteringen av enheten och samtalen, eftersom båda försämrar förarens uppmärksamhet och koordinationsförmåga. Det är alltid en bra idé att överväga om du alls behöver använda din telefon under körning. Ibland kan ett samtal förbättra vakenheten, men ibland kan det störa, särskilt på grund av innehållet i samtalet.

Att använda telefonen är särskilt farligt vid halka, i rusningstrafik och vid dålig sikt, då olycksrisken redan är högre än genomsnittet. Att använda en mobiltelefon kommer under alla omständigheter att avleda uppmärksamheten från att följa med trafiken, vilket ökar risken för olyckor.

Studier har visat att både hanteringen av telefonen och meddelanden resulterade i samma förlängning av reaktionstiden på 0,5 sekunder. Enligt trafikutredare leder telefonhantering till

  • försämrad uppmärksamhet
  • begränsad användning av manöverorganen
  • variationer i körhastigheten och försämrad körfältskörning, vilket stör övrig trafik
  • försämrad körfältskörning
  • kan leda till farosituationer där fordonet glider in i mittfältet eller mot vägens högra sida.

Om du använder mobiltelefonen medan du kör:

  • Använd handsfree-enheter.
  • Placera telefonen rätt.
  • Använd telefonen endast i gles och säker trafik.
  • Använd nummer- och kopplingstjänster.
  • Använd snabbval och omval.
  • I början av samtalet, berätta att du kör.
  • Håll det kort.
  • Undvik stressande diskussioner.

GPS-navigator

Navigatorn placeras i fordonet på ett sådant sätt att den inte hindrar förarens sikt. Användningen av navigatorn får inte störa användning av fordonets manöverorgan eller på annat sätt störa förarens koncentration på trafiken.

När du köper en navigator bör du:

  • välja en stor skärm och en lättanvänd enhet
  • säkerställa att enheten är utrustad med röststyrning
  • jämföra täckningen av olika tillverkares kartor, och
  • fundera på fastsättningen i din egen bilmodell.

Var noggrann när du placerar navigatorn.

Navigatorn får inte skymma eller hindra förarens sikt. Det bör vara möjligt att se enheten med så lite ögonrörelse som möjligt. Fordonets förare ansvarar för att använda navigatorn under körning.

Navigatoranordningen måste vara ordentligt fastsatt för att förhindra att den lossnar under körning eller vid en kollision. Navigatorn får inte heller placeras i vägen för fordonets krockkuddar.

Övning hjälper dig använda navigatorn

Navigatorn ska programmeras och testas innan du kör iväg. Lär dig använda enheten i en bekant miljö, så att du vet vart du ska och inte fokuserar på enheten. Det är säkrast att testa enheten i lugn trafik.

Navigatorn känner inte av trafiksituationer eller trafikstyrning. Föraren ansvarar för körningen och de instruktioner som anordningen ger bör inte följas i blindo.

I händelse av en incident är det tillrådligt att fortsätta köra. Om du kör vilse från en rutt som styrs av navigatorn ska du inte få panik, utan köra framåt tills enheten har hittat en ny rutt. Om enheten fastnar i ett felläge, stanna till exempel på en viloplats, om trafiksituationen tillåter det.

Även om användningen av navigatorn har säkerhetsfördelar är en anordning som belastar föraren alltid en säkerhetsrisk när den missbrukas.