Gå till innehållet
Piirroskuva kahdesta pyöräilevästä lapsesta.

Filla&Rilla – en digital inlärningsmiljö

Filla&Rilla är en digital inlärningsmiljö som är avsedd för elever i årskurs 3–6, för att lära sig om säker cykling. Inlärningsmiljön fungerar i en webbläsare och är gratis att använda.

Mål
  • Utveckla barns kunskaper, färdigheter och attityder för säker cykling.
  • Inspirera barn till säker och aktiv cykling.
Detta behöver du
  • Datorer eller surfplattor till barnen.
  • En dator och en stor skärm för att introducera barnen till Filla&Rilla (video och demo).

Användningen av Filla&Rilla är enkel och kostnadsfri

Trafikskyddets digitala inlärningsmiljö Filla&Rilla erbjuder elever i årskurs 3–6 mångsidiga och lärorika uppgifter om cykling. Filla&Rilla är helt gratis och det är enkelt att komma i gång eftersom det inte krävs några konton eller inloggningar.

Bekanta dig med inlärningsmiljöns demo för att se vilka slags uppgifter det finns i inlärningsmiljön.

En nivå per läsår

Filla&Rillas inlärningsmiljö består av nivåerna 1–4. Vi rekommenderar att du börjar använda Filla&Rilla med eleverna i årskurs 3. Filla&Rilla är utformad så att en nivå genomförs under ett läsår.

Varje nivå innehåller fyra inlärningsavsnitt. Det tar cirka 20 minuter för barnen att genomföra ett inlärningsavsnitt. Att genomföra en hel nivå under ett läsår tar alltså cirka 1 timme och 20 minuter aktiv arbetstid.

I årskurs 3 börjar man med nivå 1, som behandlar bland annat cykelns skick, säkerhetsutrustning och de vanligaste trafikreglerna. Om du börjar använda Filla&Rilla senare än i årskurs 3, börja med den första nivån.

Varje nivå innehåller också två bonusavsnitt. Bonusavsnitten är extra uppgifter som stöder det som tidigare har lärts.

Efter varje inlärningsavsnitt kan eleven ladda ner ett intyg, som innehåller uppgifter att göra hemma eller på vägen till skolan. På så sätt kan också föräldrarna involveras i cykelutbildningen.

Detaljerade instruktioner för att använda Filla&Rilla finns på Filla&Rilla-sidorna.

Avslutande diskussion

Efter att ha genomfört varje avsnitt är det bra att reservera tid för en avslutande diskussion.

  • Vilka saker lärdes ut i avsnittet?
  • Vad lärde sig barnen?
  • Var det något som barnen tyckte var svårt eller överraskande?
  • Vilken var den mest intressanta uppgiften?
  • Vilka uppgiftsförslag fanns i intyget?

Det är bra att uppmuntra barnen att cykla på fritiden, eftersom lärdomarna fastnar bättre när de repeteras i trafiken. Ni kan arrangera en cykeltur till en närliggande idrottsplats eller bibliotek, så att cyklingen också övas under skoldagen.