
Jag lär mig trafikregler -material
Trafikskyddets “Jag lär mig trafikregler –material” är utformad för att undervisa trafikregler, lära sig dem och delta i lekfulla frågesporter. Materialet innehåller 23 frågor eller påståenden om olika trafiksituationer samt deras svar med motiveringar.
- Öka barnens och ungdomarnas kunskaper och färdigheter för att röra sig tryggt i trafiken
- Erbjuda trafikbilder som gör det enklare och roligare att undervisa och lära sig om trafiksituationer och trafikregler
- En dator
- En skrivare, dokumentkamera och stor skärm eller bara en stor skärm
Förberedelser
- Ladda ner PowerPoint-materialet till din dator.
- Välj de trafiksituationer som passar bäst för din grupp från materialet. Vid valet är det bra att ta hänsyn till barnens/ungdomarnas ålder, deras färdsätt och den lokala trafikmiljön.
- För årskurserna 1–2 är det bra att fokusera särskilt på fotgängarnas trafikregler (t.ex. bilder 3–14 och 49–50) (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014)
- För årskurserna 3–6 är det bra att fokusera särskilt på cykelregler och att röra sig i kollektivtrafiken (t.ex. bilder 13–50) (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014)
- För årskurserna 7–9 är det bra att välja bilder utifrån elevernas färdsätt.
- Visa materialet direkt på den stora skärmen eller skriv ut det och visa med hjälp av dokumentkamera och stor skärm.
Genomförande av uppgiften
Använd de valda trafiksituationerna för att hålla en lekfull trafikfrågesport för gruppen. Smågruppernas uppgift är att gemensamt diskutera och bestämma ett gemensamt svar på materialets frågor eller påståenden. Varje grupp försöker samla så många poäng som möjligt. Ett rätt svar ger en poäng. Efter varje fråga/påståendebild är det viktigt att gå igenom motiveringarna för det rätta svaret, som finns på svarsbilderna.
Dessutom kan materialet användas på följande sätt:
Undersök närmiljön med hjälp av materialet
Undersök trafiksituationen i klassrummet och gå sedan ut i trafiken för att hitta en plats med en liknande trafiksituation.
När barn och ungdomar får observera och öva på situationen i den verkliga trafikmiljön, lär de sig bäst. Till exempel utflykter och förflyttningar till idrottslektioner erbjuder bra tillfällen att stanna och diskutera olika trafiksituationer i den verkliga trafikmiljön.
Välj veckans/månadens trafikkunskap
Från “Jag lär mig trafikregler” -materialets bilder kan man välja en trafikkunskap för klassen/gruppen för veckan eller månaden. När bilden diskuteras flera gånger, lär sig barn och ungdomar regeln bättre.
Avslutande diskussion
Alla barn och ungdomar behöver kunskaper och färdigheter för att röra sig i trafiken samt övning. Det är bra att utnyttja situationer i den verkliga trafiken för att diskutera trafikregler. Att själv visa ett gott exempel är viktig och effektiv trafikfostran.
Detta trafikämne studerade vi i skolan – Meddelande till vårdnadshavare
Det är bra att informera vårdnadshavare om de trafikteman som behandlats i skolan, till exempel via Wilma eller annan kommunikationsapp som används. På så sätt kan vårdnadshavare stödja barnens utveckling av trafikfärdigheter. Kopiera texten nedan och skicka den till elevernas vårdnadshavare.
Vi har idag i skolan studerat trafikregler för gång och cykling. Vi har gått igenom bland annat följande saker:
Var är fotgängarens plats i trafiken?
Var får man cykla?
Hur korsar man vägen på ett säkert sätt?
Vem har väjningsplikt vid korsningen mellan körbana och cykelväg?
Vilka trafikmärken bör fotgängare och cyklister känna till?
Det är bra att repetera trafikreglerna även hemma. Det är bra att gå igenom reglerna när man rör sig i trafiken med barnen. På så sätt lär sig barnen att koppla trafikreglerna till sin egen trafikmiljö.
Visa också själv ett gott exempel på säkert trafikbeteende!
Du kan bekanta dig med undervisningsmaterialet “Ta kontroll över trafikreglerna” på Trafikskyddets webbplats.