Gå till innehållet
nuoria katukuvassa heijastimien kanssa

Reflexen är en viktig säkerhetsutrustning – även för unga

Det är viktigt att använda reflex i skymning och mörker. Reflexen hjälper bilisterna att se att de som rör sig i skymningen. Den bästa reflexen är den som används. Använder dina elever eller studerande reflexer?

Du kan diskutera och åskådliggöra vikten av att använda reflexer tillsammans med unga med hjälp av följande uppgifter. Ni kan göra en eller flera uppgifter beroende på hur mycket tid ni har till förfogande.

Mål
  • Att få de unga att förstå att reflexen är en viktig säkerhetsutrustning när man rör sig i mörker och skymning.
  • Visa konkret hur mycket längre bort du kan urskiljas i trafiken med en reflex än utan.
  • Öka användningen av reflex bland unga.
Det här behöver du

Beroende på genomförandesätt behövs internetuppkoppling och presentationsteknik, för unga en apparat (telefon eller dator) med internetuppkoppling, post-it-lappar eller annat tillbehör

Genomförande av uppgiften

Uppgift 1: Diskutera med de unga: Vilken nytta har man av att använda reflex?

Be de unga diskutera parvis eller i små grupper om de har märkt skillnaden mellan någon som använder reflex i trafiken och någon som inte gör det när de varit passagerare i en bil eller varit cyklist, mopedist eller fotgängare.

Uppgift 2: Gör en frågesport om reflexer med de unga

Be eleverna använda dator eller mobil och gå till adressen: Liikenneturva.fi/ReflexTest

QR code till Reflex test websida

Med hjälp av den virtuella uppgiften kan eleverna testa hur väl en fotgängare urskiljs med mörka kläder och på olika avstånd från en bil. I uppgiften kan man också byta halv- och helljus i bilen och testa ljusens inverkan på sikten.

Reflexfrågesporten kan också genomföras under ledning av läraren så att läraren gestaltar uppgiften framför klassen och eleverna får föreslå olika scenarier – till exempel hur långt borta en fotgängare är och med vilken utrustning.

Eleverna kan utifrån reflexfrågesporten svara på följande frågor:

  1. Hur nära kan en fotgängare komma utan reflex eller reflexväst innan du märker hen med vanliga strålkastare? (Rätt svar: ca 55–60 meter)
  2. På hur långt avstånd ser man fotgängaren om hen använder reflex? Eller en reflexväst? (Rätt svar: i uppgiften syns man med bästa förutsättningar redan på 240 meters avstånd med reflexer eller reflexväst)

Uppgift 3: Visste ni det här? Testa de ungas kunskaper om reflexer

Be eleverna gå till adressen Liikenneturva.fi/reflex och hitta reflexfrågesporten där.

I frågesporten finns 7 flervalsfrågor med hjälp av vilka de unga lär sig till exempel om hur man tar på sig en reflex på rätt sätt. Till sist kan ni diskutera om eleverna lärde sig något nytt eller överraskande av frågesporten.

Frågesporten kan också genomföras under ledning av en lärare som en lekfull lagtävling så att tävlingen gestaltas inför klassen. I frågesporten framskrider man gemensamt med en fråga i taget och inom små grupper väljer man alltid ett gemensamt svar. Vinnaren är det lag som får flest riktiga svar.

Uppgift 4: Fundera tillsammans med de unga på varför reflexer inte används

Barn blir ofta påminda om att använda reflex. Men i vardagen använder unga inte reflexer så ofta. Nu är det dags att fundera över vad detta kan bero på! 

  1. Fundera på om de unga använder reflexer. Som hjälpfrågor kan ni använda följande: Varför använder unga inte reflexer? Använder jag själv reflex och om inte, varför inte? Vad kan få mig att använda reflex eller hur kan jag uppmuntra en kompis att använda den?

Fundera på frågorna såsom det passar bäst i din grupp:

  • Unga kan diskutera i små grupper eller med ett par
  • Man kan föra en debatt med de unga om påståendet: en reflex är en viktig säkerhetsutrustning. Vissa försvarar påståendet och andra motsätter sig det.
  • Var och en kan fundera självständigt och skriva sina tankar till exempel på en post-it-lapp
  • Det är viktigt att gå igenom den gemensamma diskussionen och dela med sig av sina egna åsikter till andra. Till sist kan ni också samla in idéer utifrån diskussionen, vilket skulle uppmuntra andra till att använda reflex oftare.

Slutdiskussion

Be eleverna skriva på tavlan, på Mentimetern eller säga högt en sak om reflexer som de kommer komma ihåg.

Som hemläxa kan du ge att de ska hitta en reflex i hemmet eller uppmuntra unga att skaffa en sådan. För att stärka ämnet för undervisningstillfället kan du med hjälp av ett Wilma-meddelande berätta för vårdnadshavarna att ämnet har behandlats och att de unga har ombetts leta efter reflexer på jackor och väskor hemma.

Slutligen kan du om utrymmet och tekniken tillåter visa eleverna videon Inga men för att lätta på stämningen.