
Nuorten henkilövahingot tieliikenteessä
Nuorten (15-24-vuotiaiden) liikennekuolemien määrä on vähentynyt kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Loukkaantumisten määrä on puolittunut vastaavana aikana.
Tieliikenteessä vahingoittuneista 30 prosenttia on nuoria
Viimeisen kolmen vuoden aikana kuoli keskimäärin 37 ja loukkaantui lähes 1 100 nuorta vuosittain. Vuoden 2023 tietojen mukaan 101 nuorta loukkaantui vakavasti. Lisäksi virallisten tilastojen ulkopuolella hoitoilmoitusaineistossa oli 62 vakavasti loukkaantunutta nuorta. Menehtyneistä neljä viidestä oli miehiä. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä nuoria oli viidennes ja loukkaantuneista 30 prosenttia. Taajamien ulkopuolella liikkuessaan menehtyi 70 prosenttia uhreista ja loukkaantui puolet. Kuvassa 1 näkyvät suuret henkilövahinkokasaumat 18-vuotiaiden henkilöautoilijoiden ja 15-vuotiaiden mopoilijoiden ryhmissä. Henkilövahinkoja tapahtuu eniten 18-vuotiaille henkilöautossa.
Henkilöautossa menehtyi kaksi kolmesta uhreista
Henkilöautossa menehtyi kaksi kolmesta uhreista. Loukkaantumisista puolet tapahtui henkilöautossa. Loukkaantuneista nuorista joka kuudes oli mopoilija.
Nuorilla kuljettajilla on kohonnut onnettomuusriski
Nuorten kuljettajien väestöön suhteutettu kuolemanriski on kaksin-kolminkertainen koko väestöön verrattuna. Vaikka nuorten kuljettajien kuolemanriski on kohonnut, valtaosa nuorista ei kuulu siihen riskiryhmään, jonka ajotyyli on riskihakuinen ja siten altistaa onnettomuuksille. Kesä näkyy onnettomuustilastoissa. Henkilövahingoista joka kolmas tapahtui kesä-elokuun aikana. Viikonloput ovat tilastojen mukaan nuorten onnettomuuksien tyypillistä aikaa. Henkilövahinkojen määrä nousee perjantaina ja lauantaina 40 prosentilla verrattuna arkipäiviin (maanantai-torstai) Kuolemantapauksista kolmannes tapahtui yöaikaan (klo 0 – 7 välisenä aikana).
Ulosajot ovat tyypillisiä – rattijuopumustapauksissa vahingoittuu paljon nuoria
Ulosajoissa menehtyi lähes puolet uhreista. Nokkakolareissa menehtyi joka viides uhreista. Loukkaantumisista kolmannes tapahtui ulosajoissa. Tieliikenteen rattijuopumustapauksissa kuolleista joka neljäs ja loukkaantuneista joka kolmas oli nuoria.
Henkilöautoilijoiden ja mopoilijoiden henkilövahingot iän mukaan vuonna 2024:
Kuvassa vasemmalla tieliikenteessä kuolleet nuoret 2015-2024 ja kuvassa oikealla tieliikenteessä loukkaantuneet nuoret 2015-2024:
Kuolleet henkilöauton kuljettajat ikäryhmän 100 000 asukasta kohden vuonna 2024:
Nuorten henkilövahingot alueittain:
Tämä tarkastelu perustuu Tilastokeskuksen tilastoimiin, poliisin tietoon tulleisiin tieliikenneonnettomuuksiin vuosina 2022 – 2024. (Nuorten ryhmällä käsitetään 15-24-vuotiaita). Vuosi 2024 on ennakkotietoja.