
Pyöräilijöiden henkilövahingot tieliikenteessä
Pyöräilijöiden henkilövahinkojen määrä on vähentynyt 40 prosentilla viimeisen kymmenen vuoden aikana
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 18 ja loukkaantunut 470 pyöräilijää. Vuoden 2023 tietojen mukaan vakavasti loukkaantuneita oli 29. Lisäksi virallisten tilastojen ulkopuolella hoitoilmoitusaineistossa oli 266 vakavasti loukkaantunutta pyöräilijää. Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä joka kymmenes ja loukkaantuneista joka kahdeksas oli pyöräilijä. Sähköavusteisella polkupyörällä kulkeneita menehtyi yksi ja loukkaantui 38 pyöräilijää vuoden 2024 ennakkotietojen mukaan.
Taajamissa tapahtui kaksi kolmesta kuolemantapauksesta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta. Neljä viidestä menehtyneistä oli miehiä. Loukkaantuneista miehiä oli hieman yli puolet.
Henkilövahingot ikäryhmittäin
Kaikista kuolleista pyöräilijöistä joka toinen oli ikääntynyt (65-vuotias tai sitä vanhempi). Loukkaantuneista pyöräilijöistä joka viides oli lapsi (0-14-vuotias).
Noin puolet kuolemantapauksista auton ja polkupyörän törmäyksiä
Suurin osa poliisin tilastoista puuttuvista onnettomuuksista on pyöräilijöiden yksittäisiä kaatumisia tai ulosajoja syystä tai toisesta. Pyöräilijän ja autoilijan välisissä törmäyksissä seuraukset ovat yleensä vakavammat kuin yksittäisonnettomuuksissa: pyöräilijän kuolemantapauksissa noin joka toisessa tapauksessa osallisena oli auto.
Henkilövahingosta seitsemän kymmenestä tapahtui risteyksissä. Puolet henkilövahingoista tapahtui pyörätien jatkeella risteyksessä.
Kypärän käyttö kannattaa
Pyöräilijän menehtymisen aiheuttaa usein päävamma. Onnettomuustietoinstituutin pyöräilyraportin 2022 mukaan vuosien 2016-2020 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kaksi kolmesta ei käyttänyt kypärää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä joka toisen (26 ihmistä). Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.
Kuolleet ja loukkaantuneet pyöräilijät 2015-2024
Kuvassa vasemmalla kuolleet polkupyöräilijät ja oikealla loukkaantuneet polkupyöräilijät.
Tieliikenteessä kuolleet polkupyöräilijät ikäryhmittäin, kumulatiivinen kertymä vuosilta 2022-2024:
Tämä tarkastelu perustuu pääosin Tilastokeskuksen tilastoimiin, poliisin tietoon tulleisiin tieliikenneonnettomuuksiin vuosina 2022-2024. Vuosi 2024 on ennakkotietoja.